23948sdkhjf

SEKO: Sverige usel på järnväg

Enligt en rapport som fackförbundet SEKO tagit fram ligger Sverige i botten inom EU när det gäller järnvägssatsningar. Endast tre länder är sämre och förtroendet för järnvägen har gått samma väg.
Rapporten redovisar också en ny opinionsundersökning som visar att svenska folkets förtroende för järnvägen är väldigt låg.

I SEKO:s rapport ”Den svenska järnvägen – om orsakerna och kostnaderna för bristfällig politik” görs jämförelser mellan EU-länderna och hur mycket respektive land satsar på järnvägen. När det gäller de totala investeringarna i järnvägsinfrastruktur år 2007-2013 placerar sig Sverige på plats fyra från botten bland de jämförda EU-länderna.

När det gäller totala utgifter för drift, underhåll och reinvesteringar i järnvägsinfrastruktur under perioden 2007-2013, som andel av längden järnvägsspår i kilometer år 2007, lägger sig Sverige på sista plats bland de jämförda europeiska länderna. Sverige lägger 0,33 miljoner euro per kilometer järnvägsspår under perioden. Genomsnittet för de jämförda länderna är 1,35 miljoner euro.

Detta är siffror som oroar SEKO.

– Att vi passerat lågvattenmärket visste vi, men att vi var fast förankrade i bottenträsket när det gäller satsningar på järnväg och infrastruktur, kom som en överraskning. Järnvägen måste nu ges långsiktiga förutsättningar att bli ett starkt transportslag för gods och människor. Siffrorna i rapporten målar dessvärre upp en annorlunda bild av svensk järnvägs framtid, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén .

SEKO:s rapport visar vidare att svenska folkets förtroende för järnvägen är lågt. Enligt en undersökning som Novus Opinion gjort på uppdrag av SEKO svarar nästan 6 av 10 (55 procent) att de har litet förtroende för tågtrafiken. Närmare 7 av 10 (67 procent) litar inte på att tågen kommer i tid. 8 av 10 (82 procent) tycker att Sverige ska satsa mer på järnvägsinfrastrukturen än vad som satsas idag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094