23948sdkhjf

Skånetrafiken satsar på tåg

Skånetrafiken fortsätter att satsa på tågtrafiken. Nyheterna är många i den kommande nya tidtabellen. Men det betyder inte att busstrafiken är bortglömd, lovar Skånetrafiken.
Tågsatsningen i Skåne innebär att det bland annat blir tätare turer på sträckorna Höör–Malmö och Helsingborg–Hässleholm. Insatser ska också åtgärda problemen på Ystads- och Österlenbanan. Skånetrafikens nya tidtabell, som börjar gälla den 11 december, innehåller många nyheter för tågtrafiken. Vissa besparingar görs, men satsningarna är desto fler. Det här betyder inte att Skånetrafiken struntar i busstrafiken, det är bara det att tågtrafiken behöver mer insatser för att fungera bra.

– Vi både gasar och bromsar samtidigt. Vi bygger ut där vi kan se att vi kan få fler kunder och drar ned på vissa ställen där det har varit för litet resande, säger trafikområdeschef Mats Ohlsson .

Fler turer
På vardagarna blir det fler turer mellan Höör och Malmö, med lika många avgångar i lågtrafik som i rusningstrafik, från klockan 05.00 till klockan 20.00. Det innebär att Eslöv och Höör kompenseras för att Öresundståget till och från Kristianstad vid förra tidtabellsskiftet slutade att stanna på dessa stationer.Sträckan Helsingborg-Hässleholm förstärks också i den nya tidtabellen. På vardagar blir det avgångar en gång i halvtimmen i rusningstrafik, det vill säga klockan 05.00–09.00 och 15.00–18.00. Det gynnar även andra orter längs linjen, som Perstorp och Klippan.

Skånetrafiken hoppas också åtgärda de många förseningarna längs Ystads- och Österlenbanan genom att tågen vänder i Höör istället för i Kristianstad. Därmed väntas tågtrafiken bli mindre känslig för störningar.

Samtidigt slutar tågen mot Simrishamn att stanna på Svågertorp. Tidsvinsten leder förhoppningsvis till att tågen inte längre ska behöva vända redan i Tomelilla. Tågen som vänder i Ystad, det vill säga vartannat tåg längs sträckan Malmö–Ystad, stannar däremot även i fortsättningen på Svågertorp. Samtliga tåg mot Malmö, från både Ystad och Simrishamn, stannar också på Svågertorp.

Mycket bättre
Skånetrafiken drar in några få avgångar där resandet har varit för lågt.

– Vi har haft tät trafik över Öresundsbron väldigt tidigt på morgnarna. Det är ganska få som är uppe och reser vid den tiden. Därför har vi plockat bort några enstaka turer, säger Mats Ohlsson.

Det blir också färre avgångar i lågtrafik mellan Kristianstad och Hässleholm. Det innebär att Vinslöv får två avgångar i timmen istället för tre. Skälet är att det är för trångt på järnvägen mellan Kristianstad och Hässleholm, som är Sveriges mest trafikerade enkelspår. I rusningstrafik blir turtätheten densamma som i dag. För att åtgärda problemet med de hårt belastade skånska järnvägarna, som orsakar oönskade störningar och försvårar utbyggnaden av tågtrafiken, väntas det bli en hel del banarbeten runt om i Skåne under 2012. Det påverkar tågtrafiken, men Mats Ohlsson ber kunderna om tålamod:

– Det kan bli stökigt, men syftet är att det ska bli mycket bättre när det är klart. Jobben görs ju för att vi ska få en fantastisk tågtrafik i Skåne. Skånetrafiken kommer att göra allt för att kunderna ska drabbas så lite som möjligt.

Ny tidtabell
Skånetrafiken byter tidtabell den 11 december, men redan inom kort är den nya tidtabellen sökbar via Reseplaneraren på skanetrafiken.se. Pågatågens fyra linjer binder samman 46 orter och städer. Skånetrafiken samarbetar också med danska Transportstyrelsen om Öresundstågtrafiken. Under nästa år fortsätter leveransen av de nya Pågatågen.32 är hittills i trafik, ytterligare 20 är beställda. Regionbusstrafikens finmaskiga nät når i stort sett varje ort i Skåne. Stadsbusstrafiken finns i tio städer: Malmö, Trelleborg, Ystad, Landskrona, Ängelholm, Helsingborg, Kristianstad, Hässleholm, Lund och Eslöv.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078