23948sdkhjf

Gratisbuss i hela Jämtland

På måndag slutar de gamla busskorten att fungera i Jämtlands Länstrafik. Kortbytet har gått trögt, därtför bjuder länstrafiken på gratis resor med bussarna under helgen 29-30 oktober.
Länstrafikens kunder i Jämtlands län och Stadsbussarnas kunder i Östersund måste skaffa ett nytt kort om de vill fortsätta åka buss. Kortbytet är följden av en omfattande uppgradering av betalsystemet inom länstrafiken, en uppgradering som av Konkurrensverket betecknats som så omfattande att den krävt en ny upphandling enligt lagen om offentlig upphandling – saken kommer att prövas i rätten framöver. Länstrafiken tillbakavisar Konkurrensverkets kritik, enligt dem är den en komplettering av en redan genomförd upphandling.

Hur det än blir i rätten framöver så har det i det praktiska livet varit gnissel i det digitala maskineriet. Det har varit tidskrävande att byta kort och måna kunder har helt enkelt inte hunnit med. I helgen bjuder Länstrafiken därför på fritt åkande på sina landsortsbussar och i vissa fall kan man även åka gratis med stadsbussarna i Östersund. Bussterminalen samt ett kundcenter i Kärnan är öppet under helgen för att ta emot resenärer.

– För att underlätta för långväga kunder att byta sitt kort är det i helgen fritt åkande med Länstrafiken i länet, detta gäller på vår landsortstrafik och i mån av plats och inte med Stadsbussarna som trafikerar Östersunds tätort, säger Stefan Fredriksson , vd Länstrafiken Jämtland.

Under helgen finns ett antal platser att byta sitt kort på. Länstrafikens kundcenter och Bussterminalen har öppet lördag kl. 10-16 och söndag kl. 12-16. Stadsbussarna gör en turné i Östersund, med besök på lördagen kl. 11-14 i Valla centrum och Torvalla centrum. Söndagen finns ”kortbytarbussen” i Lugnvik och Lillänge kl. 11-14. Utöver detta kommer Länstrafiken att finnas på plats i Sveg vid Bussgods fredag-lördag.

– Någonstans mellan 1500-2000 personer har redan bytt sitt kort och vi är otroligt tacksamma för våra resenärers tålamod. Vi vet att det varit lång kö och lång väntan men hoppas på resenärernas förståelse att vi jobbar på högvarv för att hinna serva alla kunder, säger Stefan Fredriksson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.091