SJ 3 till östersund
2 november angjorde SJ:s nya snabbtåg SJ 3000 Östersund. SJ:s vd Jan Forsberg och infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd följde med tåget som ankom till Östersund under eftermiddagen.
SJ 3000 är specialanpassat för trafik på medellånga sträckor och som rt-forum tidigare rapporterat är det nya tåget en ombyggd och specialiserad version av Bombardiers Regina-tåg. Tåget ska sättas i trafik på linjerna från Stockholm till Östersund, Sundsvall, Gävle, Falun och Karlstad. På sikt ska tåget även kunna trafikera linjerna till Umeå, Jönköping och Uddevalla. SJ 3000 är den bäst anpassade tågtypen för de sträckor där det sätts i trafik. Snabb acceleration och inbromsning ger snabb restid även på sträckor med enkelspår och många stopp.
Totalt har SJ beställt 20 stycken nya snabbtågsätt med plats för 245 passagerare i varje för 2 miljarder kronor. Totalt tillför det nya snabbtåget 5000 extra stolar i SJ:s tågflotta. SJ 3000 har en topphastighet på över 300 kilometer i timmen, men begränsas till 200 km/h som är den högsta hastighet som Trafikverket tillåter på det svenska järnvägsnätet. Dessutom kan vagnen inte luta i kurvorna som X2000-tågen vilket också gör att det nya tåget faktiskt blir långsammare än sin åldriga föregångare. Redan på sträckan Stockholm-Sundsvall blir restiden cirka 10 minuter längre med SJ 3000 jämfört med gamla X2000. En fördel med det nya tåget är dock den betydligt vassare accelerationen vilket gör att tåget mycket snabbare når sin marschfart – en faktor som är bra när tåget måste göra stationsupphåll relativt ofta.
Det nya tåget är Sveriges miljövänligaste, enligt SJ. Materialen i tåget är återvinningsbara och framtagna efter de senaste miljökraven. I varje tågvagn finns återvinningsstationer för källsortering. Tåget drar minimalt med energi och återmatar dessutom mer än 12 procent av den använda energin till elnätet (genom återmatande system vid inbromsningar). LED-belysning ombord minskar elförbrukningen.
På SJ 3000 finns en centralt placerad rullstolslyft i markplan. Den lyfter och snurrar runt rullstolen med en enkel knapptryckning. Det innebär att den rullstolsburne kan sköta ombordstigningen helt själv. Vestibulerna i de nya tågen är betydligt rymligare än i övriga SJ-tåg. Även gångarna är bredare och salongen har konstruerats för att kunna förankra två rullstolar/permobiler. Ytterligare en anpassning för funktionshindrade är extrabreda toaletter med svängrum för rullstol. Anpassade spotlights i taken ger ett bättre ljus för synskadade, liksom punktskrift på stolarna.