I fjärrtrafiken garanterar avtalet ett trafikutbud på nuvarande nivå på järnvägarna. Avtalet förbättrar förutsättningarna för obehindrad rörlighet bland annat i förbindelserna från Kuopio via Kajana till Uleåborg och tillbaka. De förslag till indragningar som förekom under den tidigare avtalsperioden till exempel mellan Seinäjoki och Jyväskylä, Kotka och Kouvola samt Riihimäki och Lahtis har kunnat hindras med dessa avtal.
- Vi kan verkligen vara nöjda med läget i fjärrtrafiken, säger Finlands trafikminister Merja Kyllönen. Trafiken fortsätter följande fyra år i nuvarande utsträckning och nästa år har vi dessutom mera att erbjuda.
VR:s vd Mikael Aro framhåller att ett fyraårigt avtal är en förbättring till tidigare avtal och ger en möjlighet att planera trafiken långsiktigt.
- Detta är en god nyhet för våra kunder, säger han.
Närtrafikservicen på rutterna Kyrkslätt-Karis, Kerava-Riihimäki och Helsingfors-Mäntsälä-Lahtis hålls på nuvarande nivå. Med det långvariga avtalet garanteras att trafikutbudet hålls oförändrat under hela avtalsperioden.
Kommunikationsministeriet använder under avtalsperioden 135,6 miljoner euro för upphandling i fjärrtrafiken och 37,6 miljoner euro för upphandling i närtrafiken. Avtalen innehåller en bonus- och sanktionsmekanism om tågtrafikens punktlighet.
Avtalen träder i kraft om riksdagen beviljar den fullmakt och de anslag som behövs i nästa års budjet.
I anslutning till när- och fjärrtrafikens köpavtal ökades den offentliga servicens åläggande som VR-Group Ab har som kompensation för ensamrätten i persontrafiken.