Storslam för Arriva i banbrytande SL-upphandling
TRAFIKFORUM var på plats när SL sent på tisdagseftermiddagen tillkännagav att Arriva Sverige vunnit SL:s upphandling av trafikpaketet E20, den största upphandlingen av kollektivtrafik som hittills gjorts i Sverige.
Nytt i trafikupphandlingssammanhang är att ersättningsmodellen bygger på antal påstigande istället för antal timmar och utbudskilometer. På så sätt ska trafikutövarens incitament för att få fler att resa kollektivt öka. Nytt är också att SL har gjort två kombinerade spår- och busstrafikupphandlingar. Därigenom får vinnande trafikutövare större möjligheter att planera utbudet utifrån resenärernas behov och önskemål.
- De här trafikupphandlingarna är revolutionerande för vår bransch. Detta gör att trafikutövarna måste lyssna mer på resenärerna. Det är resenärerna som ska ha makten över resandet säger SL:s styrelseordförande Christer G. Wennerholm .
Värdet av upphandlingarna uppgår till sammanlagt 11,7 miljarder kronor för 8 år, med möjlighet till förlängning i ytterligare 4 år. Trafikutövaren får också större ansvar för exempelvis underhåll, infrastruktur och snöröjning.SL motiverar valet bland annat med att Arriva erbjuder ökad produktion och kvalitet till en lägre årskostnad än övriga anbudsgivare. SL gör även bedömningen att Arrivas olika lösningar kommer att leda till en positiv utveckling av resandet.
- Jag ser fram emot nya initiativ som ska leda till att våra resenärer blir både fler och nöjdare, även om jag inser att det första året inte innebär några större förändringar i trafiken eftersom Arriva ”ärver” tidigare tidtabell i ett år, säger SL:s vd Madelene Raukas .
Arriva Sverige tog med stor glädje emot beskedet att bolaget vunnit SL:s upphandling av trafikpaketet E20, den största upphandlingen av kollektivtrafik som hittills gjorts i Sverige. Avtalet är en stor framgång för Arriva, som sedan 2009 samarbetar med SL på busstrafikpaketen Ekerö och Märsta.
- Det är fantastiskt roligt att vi fått förtroendet att driva, förvalta och utveckla ytterligare trafik i Stockholm, konstaterar Erik Bech-Jansen , vd för Arriva Sverige. Vi är oerhört stolta och glada över att ha vunnit den hittills största upphandligen av kollektivtrafik i Sverige, ett paket som innehåller både buss- och spårtrafik.
Arriva räknar med att driva trafiken på de aktuella sträckorna i minst 12 år framåt och med att under den tiden att göra allt för att, tillsammans med SL, få fler och nöjdare kunder ombord:
- För oss på Arriva Sverige, som blev ett självständigt svenskt bolag för mindre än ett år sedan, är den lyckade E20-upphandlingen bevis på att vi hittat rätt och lagt ett bra anbud som bygger både på kvalitet och på ett konkurrenskraftigt pris, säger Erik Bech-Jansen. Vi ser nu fram mot att få hälsa ett stort antal nya medarbetare välkomna till företaget och kommer snarast att inleda kontakter med nuvarande operatörer för att göra övergången smidig för den personal som berörs av bytet.
Fakta om kontraktet:
* Trafiken i block 1 omfattar bussdepåerna i Råsta, Lunda/Solna, Sundbyberg och Bromma samt Saltsjöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan. Det innebär omkring 750 anställda, 300 bussar samt lokalbanevagnar och spårvagnar. Trafikstart 20 augusti 2012.
Trafikentreprenörer som lämnar över: Veolia (Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan), Keolis och Nobina.
* Trafiken i block 2 omfattar bussdepån Täby samt tåg på Roslagsbanan och kommer att ha omkring 620 anställda, 250 bussar samt tåg. Trafikstart: 6 januari 2013.
Trafikentreprenörer som lämnar över: Roslagståg och Keolis.