Enligt Marknadsdomstolens dom 22 november är Swedavias avgifter i detta avseende oskäliga. Nu beordrar domstolen att skylthämtningsavgifterna tas bort. Annars tvingas Swedavia betala ett vite på två miljoner kronor.
– Swedavia påtvingar taxiföretagen en avgift för något som tidigare varit avgiftsfritt och som inte motsvaras av någon motprestation från Swedavia. Kortfattat tvingas taxiföretagen sedan i våras att betala 25 kronor extra för nöjet att hålla upp en namnskylt för kunder som beställt hämtning på Arlanda. Detta kan man kräva bara för att man har en dominerande ställning på Arlanda Nu har det konstaterats att detta strider mot lag, säger
, chefjurist vid Konkurrenskommissionen, som tidigare har utrett ärendet och tillsammans med en advokat biträtt det klagande taxiföretaget.
– Swedavia har ensamrätt att driva Arlanda flygplats och utnyttjar sin dominerande ställning till att ta hutlöst betalt för arbete som utförs av taxiföretagen själva. Dessa har inte haft något annat val än att betala. Det är bra att Marknadsdomstolen nu visat att detta inte är acceptabelt. Vad som möjligen är förvånande är att Konkurrensverket, som normalt bör ingripa i dylika fall har valt att inte göra någonting. Hela kostnaden för att processa i Marknadsdomstolen har således legat på ett litet enskilt taxiföretag, säger Pär Cronhult.
Konkurrenskommissionen är en oberoende expertgrupp inom Den Nya Välfärden. Den inrättades 1 januari, 1994 för att bevaka och uppmärksamma snedvridning av konkurrens med offentliga medel. Sedan starten har mer än 600 ärenden avgjorts. I kommissionen ingår ordförande Inger Ridderstrand Linderoth tidigare stadsjurist i Stockholm, Sigvard Berglöf, tidigare regeringsråd, Patrik Engellau, ordförande tankesmedjan Den Nya Välfärden, Erik Nerep, professor i konkurrensrätt, Lennart Palm, tidigare vd vid Näringslivets regelnämnd (NNR) samt Per-Arne Sundbom, tidigare konkurrensråd.