23948sdkhjf

BB Rail-bråket fortsätter

Miljöpartiet ställer Catharina Elmsäter-Svärd (M) till svars för hur skattepengarna för järnvägsunderhåll används, mot bakgrund av turerna kring tågentreprenören BB Rail. Samtidigt går BB Rail till motattack.
Förra veckan avslöjande SVT att 125 skattemiljoner gått till att bli av med tågentreprenören Balfour Beatty Rail, som inte klarat sitt jobb med underhåll och snöröjning av tågbanor. Det är inte första gången pengar till tågtrafik och underhåll går till annat. Därför lämnar Miljöpartiet nu in en skriftlig fråga i Riksdagen till ansvarig minister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

– Jag vill veta vad ministern tänker göra. Pengarna är avsatta för att skapa en mer robust järnväg, inte till att köpa ut företag som inte klarat sitt uppdrag, säger Stina Bergström , trafikpolitisk talesperson i Miljöpartiet.

Samtidigt slår nu Balfour Beatty Rail tillbaka på sina kritiker och menar att allt sammans beror på att kritikerna inte förstått vad pengarna handlar om: De uppmärksammade 125 miljonerna som Trafikverket betalar till bilaget går till att täcka kostnader för fördyrade tilläggsarbeten och underhåll av järnvägen. Beloppet har gemensamt bestämts av beställaren Trafikverket och entreprenören B B Rail. Bakgrunden är att branschen drabbats av oförutsedda högre kostnader för både personal och maskiner.

I grunden ligger ett avtal mellan Trafikverket och B B Rail som löper på fem år. Anbudet som lämnades in utgick ifrån de kostnader för personal och maskiner som rådde vid tillfället.

– Under avtalstidens gång förändrades förutsättningarna dramatiskt och oförutsägbart. Det är brist på både kvalificerad personal och maskiner. Allt gjorde att priserna gick upp. Vi tog upp förhandlingar med Trafikverket och kom gemensamt överens om att vi skulle avbryta det femåriga avtalet tidigare och att vi skulle få kompensation för de fördyringar som vi drabbades av under den återstående kontraktstiden, säger Carola Alzén , projektdirektör på Balfour Beatty Rail.

– Vi fortsätter att fullgöra vårt åtagande fullt ut vad gäller arbetet som ska utföras, men vi avslutar kontraktet tidigare, så att Trafikverket kan göra en ny upphandling med de aktuella förutsättningarna som råder just nu. Vi kommer givetvis att delta i denna nya upphandling, för Balfour Beatty Rail har funnits här sedan år 2000 och vi är här för att stanna. Vi och våra medarbetare tror på järnvägen som en framtidsbransch och på en framtida expansion. Men branschen behöver ett tillskott på 1500 nya kvalificerade medarbetare per år för att denna expansion ska vara möjlig. Vi jobbar på en marknad under utveckling och tillsammans hanterar vi de förutsättningar som finns, säger Carola Alzén.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062