Näst sista redovisningen av TUNGA BUSSLIGAN 2011 visar ingen förändring i toppen:
Scanialigger tryggt kvar i ledningen nu med hela 502 nyregistrerade bussar. Under november sackade Södertäljebolaget något med 14 nya tungviktare – tvåan
Volvohade dubbelt så många. Det gör att Scania minskar något i marknadsandel jämfört med förra redovisningen medan Volvo ökar. Avståndet är dock stort inför den avslutande finalen, hela 171 bussar. Frågan är om det ens är realistiskt att tro på en sådan uppryckning av Volvo under julmånaden.
VDLknep tredjeplatsen i november med sju nyregistreringar och har goda chanser att gå förbi
, det fattas bara åtta bussar.
Kässbohrer-Setrafick fem nyregistreringar och
MANtre. Nykomlingen
Optare Solokliver in i Tunga Bussligan 2011 med sina första två nyregistreringar, lika många fick
Temsaoch
Mercedes-Benzunder november. Inga andra bussar noterar några nyregistrerade tunga bussar enligt Bil Swedens statistik.
Det här innebär också att den enda förändrade rankingen i TUNGA BUSSLIGAN 2011 gäller Optare Solo som spränger in sig i botten framför Van Hool och Iveco.
Totalt sett var november en tung månad för de tunga bussarna jämfört med samma månad 2010 med 63 nyregistreringar totalt – under november 2010 nåddes 108 nyregistreringar, minus 41,7 procent. Men när hela 11-månadersperioden i år jämförs med samma period förra året framgår det att den totala nyregistreringen ökat med 6,6 procent.
2 januari 2012 presenteras finalen av TUNGA BUSSLIGAN 2011 här på rt-forum!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI – NOVEMBER 2011
FabrikatAntalAndel(Andel 2009)Scania
502 36,5 (22,0)
Volvo331 24,1 (27,3)
MAN195 14,2
(14,8)
Mercedes-Benz121 8,8 (7,0)
Kässbohrer-Setra66 4,8 (6,8)
Solaris58 4,2 (15,6)
VDL50 3,6 (0,8)
Neoplan16 1,2 (1,2)
Irisbus15 1,1 (2,9)
Temsa9 0,7 (-)
Automet4 0,3 (-)
Autosan4 0,3 (1,2)
Optare Solo2 0,1 (–)
VanHool1 0,1 (0,1)
1 0,1 (0,4)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2010 anger fabrikatets totala marknadsandel 2010. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan.