23948sdkhjf

Nya Pendolino framme

Alstom växlar upp inom höghastighetståg och snabbtåg genom två stora kontrakt till brittiska Virgin Trains och italienska NTV. De första tågsätten är snart klara för leverans.
Den 30 november presenterade Alstom de senaste höghastighetstågen av typen Pendolino vid sin anläggning i Savigliano i Italien, som levereras till den brittiska järnvägsoperatören Virgin Trains inom de närmaste veckorna. Alstom lät också avtäcka den fjärde generationens höghastighetståg, AGV Italo, som snart ska levereras till den privata italienska järnvägsoperatören Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV).

Virgin Trains har trafikerat West Coast Main Line längs Storbritanniens västkust sedan 1997 och har blivit normgivande bland tågföretag inom den privata sektorn. Efter den senaste tidens avregleringar förbereder NTV nu lanseringen av sina tjänster i Italien, och är Europas första privatägda operatör av höghastighetståg. Båda företagen har valt Alstom som sin industriella och tekniska partner i lanseringen av järnvägstjänster på sina respektive inhemska marknader.

Virgin Trains kör för närvarande 53 Pendolinotåg i Storbritannien. Dessa är konstruerade och tillverkade i Alstoms fabrik i Savigliano och underhålls vid servicedepåer runt om i Storbritannien. Under 2012 kommer 3 nya tåg att levereras och ytterligare 62 vagnar att läggas till Virgins vagnpark. Vagnparken har till dags dato avverkat 175 kilometer och transporterade förra året över 28 miljoner passagerare, vilket är dubbelt så många som för sju år sedan.

År 2008 beställde NTV 25 helt nya höghastighetståg av typen AGV av Alstom. Tågen ska sättas i trafik i början av 2012 på sträckan Turin-Salerno (via Rom och Neapel) samt på sträckan Venedig-Rom. Ordern innefattar ett antal av Alstom Transports tillverkningsanläggningar; 17 tåg tillverkas vid La Rochelle-anläggningen i Frankrike och åtta tåg tillverkas i Savigliano. Övriga platser i Italien omfattar Bologna-anläggningen som är specialiserad på signalering och hanterar ERTM/SMCT samt anläggningen Sesto San Giovanni nära Milano som tillhandahåller traktionssystemen.

Pendolino-tågen skulle passa utmärkt på de svenska järnvägarna eftersom de likt X2000 kan köra fort på befintliga spår. Tekniken är modernare än gamla X2000 och därför skulle det enligt Alstom vara fullt möjligt att köra upp till 250 km/h på de svenska stambanorna. Intresset från SJ har varit svalt – tågoperatören valde nyligen en annan lösning med ett specialanpassat Regina-tåg från Bombarider, SJ 3000. Alstom hoppas nu locka andra operatörer att ge sig in på den numera öppna svenska järnvägsmarknaden med deras Pendolino.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.375