I sin motivering pekar juryn bl.a. på projekt Citybanans innovativa produktionsmetoder. Som exempel nämns byggandet av en sänktunnel mellan Södermalm och Riddarholmen, vilket är en av tunnelprojektets mer tekniskt utmanande delar. Att Citybanan innebär fördubblad kapacitet för järnvägstrafik genom Stockholm och därmed bidrar till ett mer uthålligt transportsystem har också spelat in i juryns bedömning. Citybanans projektchef var på plats i Berlin för att, tillsammans med några medarbetare, ta emot priset.
– Jag är mycket glad och stolt över att STUVA har valt Citybanan. Det känns extra kul att juryn uppmärksammar oss för innovativt projektarbete och insatser för en uthållig samhällsutveckling”, säger
, projektchef för Citybanan på Trafikverket.
STUVA-priset delas ut varannat år till personer eller organisationer för enastående prestationer eller innovationer inom tunnelbyggande i transportsektorn. Priset delas i år ut för åttonde gången sedan starten 1997. Bland tidigare pristagare finns såväl enskilda experter som större projekt. STUVA är ett oberoende, icke-vinstdrivande forskningsinstitut med huvudkontor i Berlin.