23948sdkhjf

Arlanda måste få växa

Trafiken på Arlanda får inte begränsas av orimliga miljökrav – det blev slutsatsen efter ett seminarium med politiker och beslutsfattare om framtiden för Arlanda flygplats.
– Det är inget reellt alternativ att trafiken på Arlanda flygplats ska dras ner. Jag har god tilltro till den juridiska prövningen av ansökan om nytt miljötillstånd. Mycket av diskussionen om flyget handlar för närvarande om miljö- och klimatfrågorna. Det är bra för de är väsentliga. Men vi måste ta tillväxtfrågorna på allvar också. Annars går vi bort oss, sa Edward Riedl (M), ledamot av Trafikutskottet vid ett seminarium 7 december i Stockholm om Arlandas framtid.

Han sa också att om det är något han ville att seminariedeltagarna absolut skulle minnas efter seminariet är det att den borgerliga alliansen är positiv till flyget. Flyget är viktigt! Han riktade en uppmaning till berörda att inte måla upp krisbilder. Folk kan börja tro på det.

Anders Ygeman (S), ordförande i Trafikutskottet sa att Arlanda är viktigt. Han höll dock inte med om den eländesbeskrivning av Arlandas framtid som målades upp. Flyget kan klara de miljö- och klimatkrav som ställs. Han sa att framtidsvisionen är att Arlanda kan expandera och samtidigt minska miljö- och klimatbelastningen.

Torborg Chetkovich , vd Swedavia, sa att Arlandas miljövillkor kan komma att begränsa Sveriges tillgänglighet. Det är mot den bakgrunden som Swedavia söker ett nytt miljötillstånd för Arlanda. Det gällande miljötillståndet är från 1990 och stämmer dåligt med dagens förhållanden.

Tillståndet innehåller två miljövillkor som Swedavia vill ska ändras. Det ena villkoret innebär att Arlanda, som enda flygplats i världen har ett utsläppstak för koldioxid i sitt miljötillstånd. Villkoret innefattar utsläpp av koldioxid och kväveoxider från egen verksamhet, flygbolagens utsläpp nära flygplatsen samt från marktransporter till och från flygplatsen.

Dessa utsläpp får inte överstiga 1990 års nivå. Konsekvensen av villkoret är att Arlanda inte kan möta ökande efterfrågan. Det andra villkoret innebär ett inflygningsförbud över Upplands Väsby tätort från 2018, oavsett bullernivå. Villkoret medför en risk för ett halverat flygutbud.

TEXT: GÖRAN FORSSÉN
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078