Arlanda måste få växa
Trafiken på Arlanda får inte begränsas av orimliga miljökrav – det blev slutsatsen efter ett seminarium med politiker och beslutsfattare om framtiden för Arlanda flygplats.
Han sa också att om det är något han ville att seminariedeltagarna absolut skulle minnas efter seminariet är det att den borgerliga alliansen är positiv till flyget. Flyget är viktigt! Han riktade en uppmaning till berörda att inte måla upp krisbilder. Folk kan börja tro på det.
Anders Ygeman (S), ordförande i Trafikutskottet sa att Arlanda är viktigt. Han höll dock inte med om den eländesbeskrivning av Arlandas framtid som målades upp. Flyget kan klara de miljö- och klimatkrav som ställs. Han sa att framtidsvisionen är att Arlanda kan expandera och samtidigt minska miljö- och klimatbelastningen.
Torborg Chetkovich , vd Swedavia, sa att Arlandas miljövillkor kan komma att begränsa Sveriges tillgänglighet. Det är mot den bakgrunden som Swedavia söker ett nytt miljötillstånd för Arlanda. Det gällande miljötillståndet är från 1990 och stämmer dåligt med dagens förhållanden.
Tillståndet innehåller två miljövillkor som Swedavia vill ska ändras. Det ena villkoret innebär att Arlanda, som enda flygplats i världen har ett utsläppstak för koldioxid i sitt miljötillstånd. Villkoret innefattar utsläpp av koldioxid och kväveoxider från egen verksamhet, flygbolagens utsläpp nära flygplatsen samt från marktransporter till och från flygplatsen.
Dessa utsläpp får inte överstiga 1990 års nivå. Konsekvensen av villkoret är att Arlanda inte kan möta ökande efterfrågan. Det andra villkoret innebär ett inflygningsförbud över Upplands Väsby tätort från 2018, oavsett bullernivå. Villkoret medför en risk för ett halverat flygutbud.
TEXT: GÖRAN FORSSÉN