23948sdkhjf

Samtrafikens framtid utstakad

Två nya avtal lägger en ny grund för Samtrafiken, samverkansföretaget för landets kollektivtrafikföretag. Vid Samtrafikens årsstämma i tisdags antogs dels ett nytt ägaravtal, dels ett partneravtal.
Dessa förändrar framför allt SJ:s tidigare formella särställning i Samtrafiken och öppnar för den nya verkligheten med regionala kollektivtrafikmyndigheter. Alla delägare ges samma möjligheter till inflytande. Samtidigt antogs en ny ekonomisk modell som baserar sig på värdeskapande för resenärer och trafikföretag.

Det var en enig årsstämma för Samtrafiken som nu har stakat ut sin framtid. Under stämman antogs två nya avtal, ett ägaravtal och ett partneravtal för trafikföretagen i Samtrafiken. I och med de nya avtalen sätter Samtrafiken en ny affärsmodell i arbete och banar väg för en bättre anpassad verksamhet inför den kommande avregleringen.

Förändringen innebär konkret att den historiskt dominerande ägaren SJ förlorar sin särställning i Samtrafiken och samtliga företag har lika inflytande och ingår i samma affärsmodell. Den nya affärsmodellen bygger på ett värdeskapande för resenärerna och trafikföretagen i arbetet med att fläta samman hela Sveriges kollektivtrafiknätverk.

– En avreglering innebär alltid en fokusering på produktutveckling hos alla konkurrenter. Vårt uppdrag att hålla samman nätverket kommer därför att bli oerhört utmanande och roligt säger Gerhard Wennerström , vd på Samtrafiken.

Avtalen fastslår även att trafikföretagen använder Samtrafiken för att säkerställa resenärernas rättigheter i enlighet med existerande och kommande EU-förordningar vad gäller resor där mer än ett trafikföretag ingår.

Det innebär att trafikföretagen ska genom Samtrafiken utarbeta gemensamma principer, rutiner och finansieringsmodell för att hantera följderna av trafikstörning som påverkar resenärer som omfattas av den gällande kom-fram-garantin och den kommande restidsgaranti som är under utarbetande.

– Resenären får inte hamna i kläm i en avreglering. Jag är glad att trafikföretagen inser vikten att samverkan även då allt inte går som det skall, säger Gerhard Wennerström.

Avtalen anger också inriktningen och ramarna för GTI, det lagstadgade kravet för gemensamma systemet för trafikantinformation, som ska underlätta för samtliga resenärer i sitt val av kollektivtrafik varje dag. Avtalen innebär slutligen även att Samtrafiken arbetar fram en neutral försäljningsfunktion i reseplaneraren Resrobot.

Årsmötet återvalde sittande styrelse ledd av Paul Håkansson och valberedningen fick i uppdrag att föreslå en ny oberoende ordförande till en extra bolagsstämma 13 mars 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094