23948sdkhjf

Västtrafik håller farten

En omfattande hastighetsmätning under hösten visar att de flesta bussar som kör på uppdrag av Västtrafik kör lagligt. Drygt åtta av tio håller hastighetsgränsen.
Resultatet för de företag som kör för Västtrafik är betydligt bättre än för övriga kollektivtrafikbolag i undersökningen. Ett oberoende företag, Säker Trafik Sverige AB, har mätt hastigheten för bland annat tusentals bussar i hela landet under sju veckor i höst. Resultaten visar att 82 procent av bussarna som kör på uppdrag av Västtrafik håller laglig hastighet. Det kan jämföras med bussar som kör för andra uppdragsgivare, där 61 procent kör lagligt.

– Det är bra att vi ligger så högt, men målet är hela tiden 100 procent och kan inte vara något annat, säger Mikael Olsson , trafikchef på Västtrafik.

Det finns geografiska skillnader i resultaten för Västtrafik. Bäst är chaufförerna i Bohuslän och Dalsland på att respektera hastighetsgränserna – här kör 92 procent lagligt. I Göteborg är motsvarande siffra 77 procent. Mikael Olsson tror att en stressig trafiksituation kan vara orsaken till att fler kör för fort i storstan.

– I våra avtal med trafikföretagen står tydligt att de ska utföra all trafik enligt gällande lagar och regler. Men avstämningarna mellan Västtrafik och trafikföretagen är också viktiga, för att skapa realistiska tidtabeller så att inte chaufförerna blir onödigt pressade, säger Mikael Olsson.

I undersökningen mättes bland annat hastigheten för 60 stycken bussar som körde för Västtrafik på vägar där högsta tillåtna hastighet är 30 km/h. Medelhastigheten var 26 km/h, medan genomsnittet för övriga kollektivtrafikbolag låg på 30 km/h.

– Det är väsentligt bättre och ger en ljusare bild än då Västnytt gjorde en egen undersökning av bussar som körde förbi en skola i Göteborg. Då körde flertalet för fort, och så kan vi naturligtvis inte ha det, säger Mikael Olsson.

Enligt den nya rapporten håller närapå nio av tio Västtrafikbussar (87 procent) hastigheten på 30-sträckorna. Bland övriga kollektivtrafikbolag är det en lägre andel, 45 procent, som kör lagligt.

– Det känns skönt att få ett kvitto på att de som kör för oss i de allra flesta fall håller en laglig hastighet. Men vi fortsätter givetvis att jobba med detta. Vi har redan kommunicerat till trafikföretagen att det är oacceptabelt med chaufförer som inte respekterar hastighetsgränserna, säger Mikael Olsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078