23948sdkhjf

DBS ut Veolia in

De sex svenska trafikhuvudmännen för Øresundståg har valt att säga upp avtalet med DSBFirst. Det avtal som nu tecknats med Veolia löper på två år med option på ytterligare ett plus ett år.
Turerna har varit många under våren och sommaren 2011 då det stod klart att de sex svenska trafikhuvudmännen valde att inte fortsätta samarbetet med DSBFirst på grund av företagets ekonomiska problem med hotande konkurs och det faktum att företaget varit föremål för en rad granskningar.

– Vi kände att vi hade väldigt mycket att förlora på att fortsätta vårt samarbete med ett förlusttyngt DSBFirst. Samtidigt är det inte lätt att byta operatör och säga upp ett avtal i förtid för en så komplex verksamhet som påverkar så många människor i deras dagliga liv. Trafiken fick på inget sätt äventyras i form av tågstopp, kvalitetsproblem etcetera, säger Göran Lundblad , trafikchef på Skånetrafiken.

Därför startade Öresundståg parallellt under försommaren en direktupphandling där Veolia Transport gick vinnande ur striden och fick förtroendet att fortsätta köra Öresundstågen. I den processen har det hela tiden varit av största vikt att den befintliga trafiken inte fick påverkas, dvs fokus på punktlighet och kvalitet och samma trafiksystem som idag. Men även att resenärerna lugnt kan sitta kvar på sin resa mellan de två länderna och att det istället är operatören som byter personal

Hur kommer då det nya avtalet att påverka Skånetrafiken och de andra trafikhuvudmännens ekonomi?
– Sett utifrån hur stor den här affären är där omsättningen för avtalet ligger på 700-800 miljoner kronor rör det sig om ökade kostnader på 2-3 procent mer än om vi hade fortsatt ett mycket osäkert framtida samarbete med DSBFirst. Det innebär initialt en mindre ökning av kostnaderna, men tillsammans med Veolia Transport kommer vi att fortsätta arbeta för att kostnaderna blir lägre under avtalstiden. Det har också varit mycket viktigt för oss att säkerställa en fortsatt bra och integrerad trafik i både Danmark och Sverige. Operatörsbytet ska inte heller påverka framtida prishöjningar, säger Gunnar Wulff , vd på Öresundståg.

– Nej, den kommande prishöjningen inför 2012 har inte alls med operatörsbytet att göra, Prishöjningar genomförs för att kunna säkerställa de trafiksatsningar som behövs för att vi ska ha en attraktiv kollektivtrafik i Skåne, säger Mats Persson , ordf i nämnden för kollektivtrafik och regionråd (FP).

Veolia Transport tar nu över Öresundstågen och kommer att satsa resurser på att öka kvaliteten ombord när det gäller bland annat service och information.

– Vi känner att vi har tagit ett bra beslut och ser med tillförsikt på framtiden för Öresundstågen. Efter inkörningsfasen vill vi att våra 40 000 dagliga Öresundstågspendlare ska känna att kvaliteten förbättras, säger Göran Lundblad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125