Antalet kryssningsresenärer som väljer att besöka Göteborg har fullkomligt exploderat under de senaste åren. I år kom 65 000 resenärer med 52 fartyg. Det kan jämföras med fem fartyg och 3 600 resenärer 2002.
– Ökningen är till stor del ett resultat av ett målmedvetet samarbete mellan Göteborgs Hamn och Göteborg & Co, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamnbolag.
Nu har Göteborgs Hamn och Göteborg & Co för första gången genomfört en stor intervjuundersökning för att ta reda på vad kryssningsresenärerna tycker om Göteborg, vilka de är, vad de gör i staden samt deras synpunkter på mottagandet.
Högst betyg får grönområdena i staden, invånarnas vänlighet, göteborgarnas språkkunskaper och servicenivån i taxibilarna. Resenärerna uppskattar även stadens många caféer och restauranger, att det är rent samt utbudet av affärer. De är däremot inte lika nöjda med transporterna till och från centrum. Informationen på kajen om vad som finns att göra kan också förbättras.
– Undersökningen ger oss värdefull information om vilka områden vi kan förbättra för att resenärerna ska bli ännu mer nöjda, säger Jill Söderwall.