23948sdkhjf

Ministern slår ett slag för bussen

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd inledningstalade på Transportforum 2012  – hon konstaterade all kollektivtrafiksatsning inte behöver handla om spår. Det finns ju bussar!
Inledningsvis konstaterade infrastrukturministern att det till skillnad från förra årets Transportforum nu inte fanns någon snö. Men hon poängterade också att det inte var därför hon slapp bli försenad till inledningen i år, hon hade nämligen redan tillbringat några dagar i länet, bland annat för att se över en del stora infrastruktursatsningar.

– Järnvägen mår inte bra. Därför storsatsar vi på att sätta den i skick, men det tar tid, inte minst för att trafiken måste flyta samtidigt som vi arbetar med att förbättra spåren, sa Catharina Elmsäter-Svärd .

Ministern påpekade att ytterligare fem miljarder kronor finns i budgeten för 2012 och 2013, pengar som framför allt är vikta för järnvägen. Dessutom finns 38 miljarder till i syfte att återställa det svenska järnvägsnätet fram till 2021.

Tänkvärt är att en mil järnväg kostar 1 miljard kronor att bygga. Det kan jämföras med en mil motorväg som kostar 400 miljoner kronor att bygga.

– Kanske börja tänka litet smartare. Det kanske inte alltid är spårtrafik det ska handla om när vi arbetar för att fördubbla kollektivtrafiken. Kan det vara så att bussen är ett gott alternativ mellan olika resmål, frågade sig Catharina Elmsäter-Svärd.

Att det tar så lång tid mellan allt prat och alla vackra planer och verklighetens verkstad är ett problem som infrastrukturministern är väl medveten om. Hon tog upp förre generaldirektören Bo Bylunds utredning om hur man kan förenkla planprocessen kommer att tas upp i en proposition under våren, en nyhet som få på Transportforum lär ha känt till.

– Utredningen är klar, den har varit på remiss och vi ska förhoppningsvis lägga en proposition i mars, sa Catharina Elmsäter Svärd till Leveranstidningen Entreprenad.

Riksdagen ska sedan kunna ta ett beslut i frågan innan sommaren och Catharina Elmsäter Svärd hoppas att man rent konkret ska kunna se en förenklad och förkortad planprocess redan nästa år.

– Vi hoppas att det ska kunna träda i kraft vid årsskiftet 2012/2013.

Det tycks också ljusna för Norrbotniabanan men hotfulla mörka moln finns fortfarande kvar över jätteprojektets himmel. Enligt Catharina Elmsäter Svärd har regeringen tagit med banan på agendan på allvar sedan EU-kommissionen pekat ut den Botniska korridoren från Finland över Torneå och Haparanda och vidare ner längs Norrlandskusten som ett viktigt stråk i EU:s så kallade Core Network.

– Vi har redan fått delar av den Botniska korridoren som Haparandabanan och Botniabanan, nu tittar vi på Norrbotniabanan.

Ännu återstår dock att räta ut en hel del frågetecken. Ett problem är att Norrbotniabanan inte kan få ta del av de så kallade TEN-T-pengarna eftersom projektet inte finns med i den plan som beslutats fram till 2021.

– För att få pengar måste projektet var klart till 2030 och det blir tajt om tid för oss, säger Catharina Elmsäter Svärd.
Frågan är också hur EU:s krav på projekten ser ut.

– Vi vet inte ännu om kraven är så höga att det blir dyrare för oss att göra det som ett TNT-projekt än att planera det själva, säger Catharina Elmsäter Svärd.

Hon säger att besked i frågan förhoppningsvis kan komma under året.

– Vi analyserar frågan.

(Källa: rt-forum/Ulrika Andersson)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078