23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nysnö trefaldigar trafikolyckorna

Nysnö ökar antalet olyckor  upp till tre gånger på ett dygn för yrkestrafiken, därför bör trafiken stoppas när det snöar som värst. Det visar en ny analys som Trygg-Hansa gjort.

Det är fem års skadestatistik från försäkringsbolaget som ligger till grund för den analys som försäkringsbolaget Trygg-Hansa genomfört. Bolagets skadeförebyggare anser därför att bussföretag och åkerier bör ställa in trafiken när vädret är som värst, något som tåg och flyg inte väjer för.

– Det är inte försvarbart att köra buss och lastbil till varje pris. Att köra buss och lastbil under exceptionella väderförhållanden är att ta stora risker med både liv och egendom som insats, säger

Henrik Åkerdahl

, skadeförebyggare på Trygg-Hansa och expert på yrkestrafik.

De vanligaste olyckorna för yrkestrafiken i snöoväder är påkörning av parkerat fordon, kollision och påkörning bakifrån. Trygg-Hansas analys visar i snitt 40 skador på bussar och tunga lastbilar en normaldag. Vid skadetoppar i hårt vinterväder ökar antalet skador till över 120 skador per dag, alltså tre gånger fler.

– Det är inte bara när den första snön kommer som skadorna ökar kraftigt. Varje gång det kommer ny snö under en säsong är det som en överraskning och skadorna ökar igen. Det visar till exempel en skadetopp i vår undersökning från mars 2009. När snön kom tillbaka den vintern, så blev det kaos igen, säger Henrik Åkerdahl.

Fotnot. Trygg-Hansa försäkrar cirka 40 procent av alla bussar och tunga lastbilar i Sverige. Företaget har arbetat med skadeförebyggande utbildningar för yrkeschaufförer sedan 1985.

FAKTA/Vanligaste skadorna i yrkestrafiken vid vinterväder

Påkörning av parkerat fordon 21 procent

Kollision 14 procent

Påkörning bakifrån 12 procent

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01