23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

BR: SL, när får vi Access?

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, vill ha teknisk tillgång till biljettsystemet SL Access. Frågan om hur det blir ställdes redan i maj 2011 - men SL har ännu inte svarat.

Frågan om tillgång till biljettsystem som de tidigare trafikhuvudmännen utvecklat är av central betydelse för om den nya kollektivtrafiklagen ska kunna fungera fullt ut, enligt BR. Därför ställde BR:s förbundsdirektör

Anna Grönlund

en direkt fråga till

Madeleine Raukas

, vice vd på SL under Kollektivtrafikdagen 5 maj 2011: Är SL beredd att upplåta sitt tekniska biljettsystem SL Access på konkurrensneutrala grunder även till nya, kommersiella operatörer i samband med att den nya kollektivtrafiklagen träder i kraft den1 januari 2012?

På mötet utlovades att SL skulle återkomma i denna för kollektivtrafikbranschen viktiga fråga. Emellertid har nu den 1 januari 2012 passerats och något svar har ännu inte lämnats av SL, konstaterar Anna Grönlund i en skrivelse till Trafiknämnden och SL daterad 17 februari. Nedan återges ett uttdrag ur skrivelsetexten som nu finns på såväl Trafiknämndens som SL:s bord:

Våra medlemsföretag och deras resenärer undrar nu när det kan bli möjligt för andra kommersiella bussbolag att få tillgång till SL:s tekniska biljettsystem. Observera att det är det tekniska infrastrukturen och inte själva ersättningssystemen som avses. Med tanke på att SL är Sveriges största offentliga kollektivtrafikföretag är det synnerligen viktigt att lagstiftningens intentioner (se propositionen 2009/10:200) att skapa ökade möjligheter och förutsättningar för kommersiell trafik efterlevs av de nya regionala kollektivtrafikmyndigheterna och de offentliga trafikföretagen. BR ser fram emot ett samarbete och dialog tillsammans med trafiknämnden och SL i denna för bussbranschen angelägna fråga för att gemensamt utreda möjliga tekniska lösningar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01