Hittills i år, januari och februari, har 68 bussar över tio ton nyregistrerats jämfört med 239 bussar de första två månaderna förra året. Februari rasade än värre trots en extra dag, 28 februariregistreringar 2012 är 82,6 procent förre än de 161 bussar som nyregistrerades under februari 2011.
På den svaga marknaden för tungviktarna ligger
Volvokvar i ledningen efter att också plockat hem segern för februari med 9 nyregistrerade bussar.
Scaniafick 6 nya bussar registrerade under årets andra månad och det räcker i år för att behålla andraplatsen i Tunga Bussligan.
Februari-trea är
med 4 nyregistrerade tungviktare som därmed plockar en placeing i den magra ligan, från 6:e till 5:e plats.
VDLnoterar 3 nyregistreringar i februari och klättrar med det upp till 6:e plats.
Kässbohrer-Setrakör med blott 2 nyregistreringar om
Solarissom tillhör fabrikaten som kammade noll i februari.
Neoplan,
Temsa,
Autosanoch
Optare Soloskaffade sig var sin nyregistrering och är därmed inskrivna i Tunga Bussligan 2012 som har fått en mycket svag start. Men året har knappt börjat och det kan hända mycket även om konjunkturen är svag. Om kollektivtrafiken ska växa så som politiker och bransch bestämt så måste det till fler bussar, många fler bussar.
Hur första kvartalet 2012 slutar för Tunga Bussligan publiceras på rt-forum 2 april. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-FEBRUARI 2012
FabrikatAntalAndel(Andel 2011)Volvo
22 32,4 (25,1)
Scania14 20,6 (35,9)
Kässbohrer-Setra9 13,2
(4,8)
Solaris7 10,3 (4,1)
Mercedes-Benz6 8,8 (8,9)
VDL4 5,9 (3,5)
2
2,9 (1,1)
Neoplan1
1,5
(1,3)
Temsa1 1,5 (0,6)
Autosan1 1,5 (0,3)
1 1,5
(0,1)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2011 anger fabrikatets totala marknadsandel 2011. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2012.