23948sdkhjf

SJ 3 fick designpris

SJ:s nya snabbtåg, SJ 3000,  tilldelas ”High Design Quality” i den internationella stortävlingen Red Dot Design Award. Ett bra erkännande för det upphottade Regina-tåget.
– Det är ett bevis på att vi verkligen lyckats skapa det vi ville. Ett modernt, bekvämt och även snyggt tåg, säger Jan Olson , Affärsutvecklingschef på SJ.

Red Dot Design Award är en av de mest kända designtävlingarna i världen. SJ 3000 får utmärkelsen ”Red Dot High Design Quality” i klassen för persontransporter. Totalt tävlade 1 800 tillverkare från 58 länder med 4 515 produkter i de olika klasserna. 30 olika experter i den internationella juryn har bedömt de olika bidragen på plats i tyska Essen.

– I slutbedömningen är det enbart de bästa av de mest högklassiga bidragen som får Red Dot-utmärkelsen. SJ 3000 är ett av dem, säger Peter Zec, professor, initiativtagare och styrelseordförande i Red Dot.

Designen för SJ 3000, som tillverkas av Bombardier, utgår ifrån klassisk skandinavisk känsla. Kontrastverkan är viktig där den rena, avskalade, maskinella exteriören i borstat stål, kombineras med en varm och hemtrevlig inredning. Den stålblanka utsidan reducerar både tågets vikt och minskar energikonsumtionen samtidigt som man på så sätt undviker cirka ett ton målarfärg. Ett krav som var mycket viktigt i SJs arbete för ökad hållbarhet och hänsyn till miljön.

– Det ljusa träet och ljussättningen förstärker känslan av rymd i salongerna. I första klass har vi lyckats skapa en privat sfär i sätet genom utformningen av huvudstödet och de avskiljande läslamporna mellan resenärerna, säger Marie von Kraemer , designansvarig på SJ.

Resenärernas komfort har varit mycket viktig i utvecklingsarbetet och SJs samarbetspartner Lundbergs Design har arbetat mycket med ergonomin ibland annat de nya stolarnas. Det har skapat extra benutrymme och komfort. Valet av stoppning och tyg i stolarna har noggrant testats ut för att bidra till en avkopplande resa.

Bistron har varit en särskild designutmaning. På relativt liten yta har designgruppen som arbetat med SJ 3000 skapat en en sober skandinavisk atmosfär som blandas med en känsla av en bar i Barcelona, vilket gav extra poäng hos juryn.

SJ 3000 sattes i trafik mellan Stockholm och Sundsvall i början av februari. Trafikstarten har varit lyckad och resenärerna har gett det nya tåget högt betyg i SJs kundnöjdhetsundersökningar. Totalt har SJ beställt 20 tågsätt från Bombardier Transportation och samtliga tåg kommer att vara i trafik i år.
SJ 3000 kommer att trafikera flera olika sträckor i Sverige.

FAKTA/SJ 3000
Varje tåg är 107 meter långt och har plats för 245 passagerare. Totalt tillförs 5000 nya stolar i SJ:s snabbtågsflotta.
Tåget kör 200 km/h, den högsta tillåtna hastigheten på svensk järnväg.
SJ har beställt 20 nya tågsätt för 2 miljarder kronor.
Det nya informations- och underhållningssystemet ombord, visar trafikinformation på displayer och ett stort antal filmer i resenärernas medhavda laptops.
Specialutrustat för funktionshindrade med rullstolslyftar, bredare gångar och fler rullstolsplatser.
ISO 14025-certifierat.
98 procent av tåget är återvinningsbart.
25-40 procent av tåget består av återvunnet material.
Minst 10 procent av tågets energiförbrukning återmatas i strömledningssystemet via inbromsningsmekaniken.
Sveriges miljövänligaste tåg – enligt tillverkaren Bombardier och SJ.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11