Fördubblingsbolaget X2AB har fått både ros och ris från branschen. Många av stora har hängt på medan andra aktörer, framför allt privata branschbolag, har riktat kritik mot bolaget som ännu bara har arbetsnamneet X2AB och en interimsstyrelse med Charlott Wäreborn Schultz, Svensk Kollektivtrafik, som ordförande. Nyligen har X2AB meddelat bolagen som ingår i Partnersamverkan att bolaget även vill arbeta med avtalsfrågor – vilket kan bli en het potatis i branschen.
Det förslag X2AB satt upp är att en projektplan ska utvecklas för att ta reda på hur det ska gå till att infoga avtalsfrågor i arbetet. Kostnaderna för att ta fram projektplanen antas enligt X2AB landa på 2 miljoner kronor. Kostnaden ska delas mellan X2AB och de övriga branschorganisationerna i Partnersamverkan, enligt förslaget. I så fall skulle X2AB betala 0,5 miljoner kronor och branschorganisationerna i Partnersamverkan 0,5 miljoner kronor.
– BR är positiv till alla initiativ avseende att utveckla och förbättra branschens villkor. Det är korrekt att BR fått ett förslag från X2AB avseende samverkan i ett projekt för att utveckla avtalsprocessen. BR inte tagit ställning till förslaget utan har velat avvakta ett planerat möte med X2AB där bland annat samspelet mellan BR och X2AB skall diskuteras i avsikt att skapa en stärkt bransch, säger
, styrelseordförande i BR till rt-forum.