Sex år efter införandet av trängselskatten vill flera ledande centerpartister i Stockholms län se en utveckling av trängselskatten. För att komma tillrätta med stadens trafik- och miljöproblem föreslås: Trängselskatt på Essingeleden. En anpassning av trängselskatterna efter hur trängseln utvecklas samt en höjning av den högsta nivån till cirka 40 kronor. Att makten över trängselskatten flyttas från riksdagen till landstinget eller en styrelse med representanter för områdets kommuner.
– Sex år efter att skatten infördes måste trängselskatten reformeras för att den bättre ska spegla trafikbelastningen och styra mot effektiva trafikflöden som skapar en större rörlighet, säger
(C), kommunalråd i Sundbyberg.
– Trängseln är skadlig på många sätt. Köerna leder till stora luftföroreningar, busstrafiken tvingas gå långsamt och kan ta färre passagerare, säger
Anna Myrhed(C), kommunalråd i Sollentuna.
– Bilen kommer fortsätta att fylla en viktig roll i Stockholmsregionen även i framtiden, men det är rimligt att fler bilägare tar ansvar för sin klimat och trafikpåverkan, säger
(C), kommunalråd i Solna.