23948sdkhjf

Nobina startar kommersiell busslinje

I samband med Kollektivtrafikdagen 2012 i Stockholm på torsdagen tillkännagav Nobina att de den 1 juni i år startar sin första kommersiella busslinje – Djurgårdsbussen.
– Bussarna kommer att gå alla dagar mellan klockan 09.00 och 15.00 med avgångstid var tjugonde minut från Cityterminalen i centrala Stockholm, säger Rolf Kolmodin , Kommunikationschef i Nobina till TRAFIKFORUM/rt-forum.com. Bussarna kör från Cityterminalen via Hötorget, Stureplan och Nybroplan till hållplatserna Djurgårdsbron, Nordiska Museet, Gröna Lund/Liljevalchs och Skansen som slutstation. Återresan går via Sergels Torg.

Linjesträckningen för Djurgårdsbussen är därmed samma som före detta linje 47 i SL-trafiken som var en välkänd busslinje i Stockholm under många års tid.

Rolf Kolmodin förklarar att hållplatsen vid Nordiska Museet även är avstigningshållplats för besökare till Junibacken och Vasamuséet.

– Vi har satsat på nya dubbeldäckare från VDL med AC och internet ombord för denna trafik, säger Rolf Kolmodin. Flertalet av bussarna körs normalt mellan Stockholm och Norrtälje, men nu är de omskyltade till Djurgårdsbussen.

Nobina har handplockat förarna och kundvärdarna till den nya busslinjen.

– För att kunna ge en kundservice i absolut toppklass är förare och kundvärdar utvalda med fokus på trevligt kundbemötande, god Stockholmskännedom och utmärkta språkkunskaper, säger Rolf Kolmodin.

För att marknadsföra den nya kommersiella busslinjen satsar Nobina på annonser i Metro samt banners på populära webbplatser för turister, bland andra visitstockholm.com och alltomstockholm.se.

– Utöver det kommer vi att placera ut information om den nya busslinjen på webbplatserna för Gröna Lund, Skansen, Junibacken och Vasamuséet, säger Rolf Kolmodin. Information skickas även ut till Stockholms större hotell, resebyråer och officiella guider. Naturligtvis har den nya busslinjen en egen Facebook-sida och egen hemsida, www.djurgardsbussen.se. Dit kan man enkelt länkas genom att ta en bild på en QR-kod med mobilen.

Koderna syns i all marknadsföring på bussarna och även på kundvärdarnas gröna västar. För att underlätta för turister finns webbsidan tillgänglig på engelska, svenska och ryska.

– Preliminärt kommer vi även att synas på Swebus flygtransfer med stolsskyltar och QR-kod länkad till hemsidan, säger Rolf Kolmodin. Framöver kommer resenärer även att kunna köpa sin biljett till Djurgårdsbussen via swebus.se som ett tilläggsval, när man bokar sin bussresa till Stockholm.

– En resa med Djurgårdsbussen kostar 50 kronor enkel resa för vuxen med max tre barn, samt 20 kronor för ungdomar mellan 13 – 18 år. Resenären betalar ombord med ett vanligt betalkort, som dras i en kortterminal av samma typ som finns på de flesta restauranger, eller med SMS.

– Eftersom detta är en helt kommersiell linje så gäller inte SL:s Accesskort eller andra biljetter, säger Rolf Kolmodin. Premiärdatum för Djurgårdsbussen blir den 1 juni, i samband med ”Smaka på Stockholm” som är Stockholms största besöksevent med över en halv miljon besökare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078