23948sdkhjf

Michelin erbjuder säkrare kollektivtrafik under London-OS

Till Olympiska Spelen i London 2012 presenterar Michelin ett däck som kan ”kommunicera”. Genom att kombinera TPMS-systemet (Tire Pressure Monitoring System) och ett RFID-chip (Radio Frequency IDentification) möjliggör Michelin det för bussförarna att förbättra säkerheten i bussarnas däck och direkt optimera både fordonens rörlighet och därmed även resenärernas.
Lösningen som sitter i MICHELIN X InCityTM-däcken gör det enkelt att kontrollera däcktryck och temperatur. Dessutom möjliggörs en spårbarhet som effektiviserar och säkrar övervakningen så länge som däcket sitter på fordonet.
Genom att integrera ett RFID-chip i sina däck har Michelin skapat en elektronisk länk från däcket till ett databehandlingssystem. RFID-chipet behöver inte något batteri, eftersom det strömförsörjs av de elektromagnetiska vågor som genereras under datainsamlingen.
- Det tar i genomsnitt 15 minuter att kontrollera trycket och skicket hos ett bussdäck, säger Peyman Sabet, Nordisk försäljningschef på Michelin Fleet Solutions. Med Michelins däck som kommunicerar går kontrollanten bara förbi fordonet med en elektronisk läsare som samlar in data mycket snabbare. Samtidigt förs varje däcks unika ID-nummer över från RFID-chipet. Det gör att kontrollanten inte bara kan utföra kontroller snabbare och effektivare, utan även att spårbarheten garanteras under hela däckets livslängd tack vare RFID-chipet.
Däck som har rätt tryck hjälper till att reducera bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Michelin uppskattar att ett däck med 1 bar lägre tryck än det rekommenderade ökar bränsleförbrukningen med upp till 0,4 liter per 100 km. Att ha däck med ett tryck, anpassat till belastning och användningsförhållanden, hjälper även till att reducera slitaget.
- 75 procent av däckrelaterade incidenter och problem beror på långsamma läckor, säger Peyman Sabet. Eftersom Michelins nya lösning möjliggör enklare och tätare inspektioner av däcktryck och temperatur kan vagnparksansvariga upptäcka de här problemen snabbare. Det gör att de kan undvika ett av de största problemen i den här branschen, nämligen väghaverier.
33 000 bussar som omfattas av serviceavtal (80 procent av Englands bussmarknad).
100 procent marknadsandel på fyra av fem av de största brittiska busstransportföretagen och en andel på 50 procent för det femte.
85 procent av alla Londons bussar är utrustade med Michelindäck.
1 200 däck med RFID-chip kommer ha monterats på Londons bussar till slutet av 2012.
50 000 däck har redan tillverkats med RFID-chip för att verifiera alla testfaser.
6 miljarder körda kilometer för att testa denna lösning.
0,2 gram väger ett RFID-chip.
5 cm långt är ett RFID-chips inklusive antennen.
7 år tog det att utveckla och verifiera denna nya teknik.
20 patentfamiljer har Michelin lämnat in ansökan för i samband denna utveckling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.468