23948sdkhjf

Rörig bussmoms skapar snedvriden konkurrens

Svenska bussföretag som arrangerar resor i Europa riktar nu skarp kritik mot krångliga momsregler.
- Olika regler gäller i varje land och det är dyrt att sätta sig in i regelverken, säger Helen Bergh, som driver MK bussresor i Skara i en nyhetsartikel på Svenskt Näringslivs hemsida.
Familjeföretaget MK bussresor i Skara arrangerar resor till ett flertal länder i Europa. Företaget som har sju anställda har planer på expansion. Men momskaoset i branschen sätter käppar i hjulen.
– Vi möter en svår och krånglig administration. Olika regler och momssatser gäller i olika länder. Att sätta sig in i regelverken kostar tid, kraft och pengar, säger hon.
Bussar som åker på svenska vägar behöver inte betala någon moms. Däremot får svenska bussar betala dyrt när de åker på utländska vägar. I många länder måste företagen anmäla momsplikt för att köra genom landet.
– Det kanske är rimligt, vi sliter ju på deras vägar, säger hon. Problemet är att det saknas information om vilka momssatser som gäller i olika länder. Vad man ska betala, och hur man ska redovisa skiljer sig markant mellan länderna. Dessutom ändras reglerna titt som tätt. Gör man fel kan notan bli dyr, säger hon.
I vissa länder, exempelvis Polen, kan svenska bussföretag inte anmäla momsplikt förrän de har åkt en bra bit in i landet (det är inte möjligt att anmäla momsplikten i förväg), vilket gör att svenska bussföretag tvingas köra olagligt vissa sträckor.
– Blir det en kontroll, vilket inte är ovanligt, får man en straffavgift på 20 000 kronor, säger hon.
Flera svenska bussföretag struntar i att redovisa momsen i vissa länder, eftersom det är för dyrt att följa regelverket.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078