23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trassligt för ådalsbanan

Drygt ett år försenat körde det första tåget på nya Ådalsbanan i Västernorrland. Men något gick fel i signalsystemet och tåget blev en timme försenat rapporterar Ny Teknik.

1 augusti öppnades Ådalsbanan för trafik mer än ett år senare än planerat. Det som försenat trafikstarten är intrimningen av signalsystemet ERTMS som levererats av Bombardier. I TRAFIKFORUM har tidigare rapporterats om det nya signalsystemets känslighet: Tekniken bygger på att själva tågsättet har utrustning som samverkar med information från banan. Tågföraren får all information i sin bildskärm vid förarplatsen, inga blinkande ljus eller annat mekaniskt finns längre efter spåret. Om kontakten till systemdelen i tågsättet bryts stoppas tåget omedelbart. Det hände under en provtur som TRAFIKFORUM var med om på Västerdalsbanan med ett annat ERTMS-system för lågtrafikerade banor.

När tåget på Ådalsbanan skulle göra sin premiärtur 1 augusti gick det inte att få någon klarsignal om en huruvida en spårväxel låg rätt straxt norr om Timrå. Tåget stoppades. Men växeln var i rätt läge vilket fick konstateras manuellt – om felet ligger i växeln eller i ERTMS är dock ännu outrett. Enligt Trafikverkets tekniker kan ett åsknedslag ha gjort så att en säkring gick, men det ska egentligen signalsystemet klara.

Rt-forum och TRAFIKFORUM kommer att följa hur det går med det nya omdiskuterade signalsystemet på såväl Ådalsbanan som på alla andra banor där det har införts.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02