23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ombyggda SJ-tåg i Mälardalen

SJ bygger om och totalrenoverar fyra regionaltåg, så kallade X12-tåg, för trafik mellan Arboga-Eskilstuna och Sala, Västerås, Eskilstuna, Norrköping och Linköping, UVEN-trafiken.

Tågen målas gråa, får helt ny inredning, bättre komfort och blir också mer handikappanpassade. Vecka 34 går det första upprustade tåget ut i trafik. Det upprustade tågen är målat i samma grå färg som X40, Dubbeldäckarna, med mörkare nyans runt fönstren. Invändigt är det nya bekväma stolar, ny klädsel samt eluttag, klädkrok och nätficka vid varje sittplats. Rullstolsramp, rullstolsplatser och en helt ny handikapptoalett gör tåget betydligt bättre för resenärer med funktionsnedsättning.

– Vi bygger om X12-orna för att de är slitna och men också för att vill ge en bättre komfort till våra resenärer. Bara ett fordon åt gången tas ur trafik för ombyggnad. Det fjärde och sista tågsättet ska vara klart i början av 2013. SJ kör också tre X12-tåg som är inhyrda. De ingår inte i den nu pågående upprustningen, säger

Jan Kyrk

, regionansvarig på SJ. Han fortsätter:

– Men vi verkar för att även dessa ska renoveras så att alla tågen får ett enhetligt och modernt utseende, säger Jan Kyrk.

Upprustningen av X12:orna görs av Motala Train AB.

FAKTA/Nya Mälartågen

110 sittplatser med nya stolar, varav 12 med extra benutrymme och fällbara armstöd

eluttag vid varje stol

större ryggbord

ny mörkgrå golvmatta

nya ytskick invändigt i bokträ och glas

nya solskyddsgardiner

handikappanpassad toalett med larmknapp

manuell rullstolsramp

två rullstolsplatser

nya, större bagageställ

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111|