Av de 12 bussbolag som är delägare i samverkansbolaget GotlandsBuss AB finns missnöje med hur den kraftigt reducerade skoltrafiken fördelats bland delägarföretagen, rapporterar Gotlands Tidningar. En av dem,
Per-Axel Karlsson, vd och ägare av Karssonbuss, uppger att han blivit tvungen att sälja fyra bussar som var avsedda för den vunna skoltrafiken. De tidigare fyra skoltrafiklinjerna Karlssonbuss hade tidigare har nu blivit till en på grund av samverkansbolagets beslutade trafikfördelning.
Enligt vd:n på GotlandsBuss AB,
, har linjefördelningen skett efter de delägande bussbolagens ekonomiska möjligheter, balnd annat om de över huvudtaget kan klara att skaffa fram pengar till bussinköp – och bussbolagens geografiska belägenhet. Svag ekonomi innebär färre linjer, givetvis får bussbolag i närheten av var trafiken ska gå förtur till den. Men om ekonomin bedöms vara för skral har ett starkare bolag fått trafiken även om bolaget inte ligger närmast.
Enligt Karssonbuss stämmer inte den bilden. Där uppger alltså ägaren att han fått sälja fyra bussar på grund av att han fick färre skoltrafiklinjer. Rt-forum återkommer när vi fått fler kommentarer från GotlandsBuss och andra av dess delägare.