– Dagens besked (29 augusti, reds anm) är utomordentligt positivt och ger en tydlig signal om att Sverige satsar på järnvägen. Modern forskning, bland annat inom Gröna Tåget-programmet, visar att snabbtågsprojekt har stora möjligheter till kostnadsbesparingar och miljövinster, säger
Klas Wåhlberg, vd, Bombardier Transportation Sweden.
Gröna Tåget-projektet drevs under 2006-2011 som ett unikt samarbete mellan Trafikverket, KTH och svensk järnvägsindustri. En lärdom var att energiförbrukningen kan sänkas med 30-35 procent jämfört med konventionella snabbtåg, bland annat tack vare optimering av aerodynamiken och effektivare motorer. En annan slutsats var att nya tåg, tack vare den breda, nordiska banprofilen, kan byggas bredare med fler bekväma sittplatser i varje vagn än gamla tåg, något som ger bättre ekonomi med konkurrenskraftiga biljettpriser. En uppföljning av Gröna Tåget-projektet pågår inom ramen för Forum för Transportinnovation med VINNOVA och transportindustrin som parter.
De nya banorna kommer att utrustas med ERTMS, den nya signal- och säkerhetstekniken som nu installeras av järnvägsförvaltningar runtom i världen. Inom Bombardier utvecklas den teknologin i Sverige, som har en världsledande ställning tack vare djup kunskap om samspelet mellan tåg och bana. Denna kompetens har utvecklats under lång tid i samarbete med bland andra Trafikverket och SJ.