Värmlandstrafik har hyrt in ytterligare två trevagnars Reginatåg. Totalt har Värmlandstrafik nu fyra trevagnars Reginor, varav en går i Göteborgstrafiken och tre ska användas i den regionala trafiken. Vardera har de 280 sittplatser. För tio år sedan hyrde Värmlandstrafik de första tre Reginatågen. Under tiden har tillverkaren Bombardier fortsatt att utveckla modellen. Beställningen den här gången var fyra trevagnars tågsätt. Precis som tidigare är det anpassat för funktionshindrade som har nedsatt syn, hörsel respektive rörlighet.
Dagens modell har betydligt fler eluttag till datorer. Andra förbättringar för resenärerna är att det är fler toaletter, fler sittplatser och annan placering av en del stolar. Utvändigt finns en motorboggie till, med därtill hörande bromssystem. Luftsystemet (kompressor) är bättre och det nya tåget är 81 meter långt, jämfört med 50 meter på den tidigare modellen. Det första exemplaret levererades till Värmlandstrafik i juni i år.
– Tanken är att det ska komplettera våra tvåvagnars Reginor på Vänerbanan och Värmlandsbanan, samtidigt som våra gamla rälsbussar avvecklas. Detta gör att vi får plats med fler resenärer ombord, vilket behövs, säger
, vd för Värmlandstrafik.
Tågen köps in av vagnbolaget Transitio. Värmlandstrafik hyr dem på långtidskontrakt, som motsvarar ett ägaransvar. De kommer att sättas in i trafiken till och från Norge, men också på den nya trafiken mellan Karlstad och Örebro som startar vid tidtabellsskiftet i december. I fjol gjordes 1,1 miljoner resor med Värmlandstrafiks tåg, vilket är ungefär 13 procent av alla resor med företaget.