23948sdkhjf

Kortsemester ny turisttrend

Svenskarnas semestervanor håller på att förändras, allt fler tar kortsemester och nu hakar  turistföretagen på trenden. Det uppger en tysk turistföretagare som stöder sig på SCB.
Allt fler delar upp sin semester och gör flera men kortare semestrar, vilket får stöd av stressforskare som menar att återhämtning är en färskvara som inte går att lagra. Men fortfarande skiljer sig svenskarnas vanor betydande från tyskarnas, konstaterar turistföretagaren Rüdiger Vosshall som driver semesteranläggningar i både Sverige och Tyskland.

Förra året tog 22,6 procent av svenskarna ut semester i augusti, och 4,9 procent i januari, enligt siffror från SCB. Motsvarande siffror för år 1990 var 12,5 i augusti och 2,9 i januari. Det innebär att allt fler svenskar delar upp sin semester och är inte lika bundna vid den så kallade industrisemestern i juli månad.

Men skillnaden mot hur till exempel tyskarna tar ut sin semester är fortfarande stor, konstaterar Rüdiger Vosshall, vd för turistföretaget Regenbogen. Regenbogens 11 semesteranläggningar i Tyskland är närmast fullbelagda till och med oktober. Enligt den årliga undersökningen om tyskarnas resvanor som genomförs av tyska automobilklubben ADAC har antalet enveckorssemestrar ökat med 38 procent sedan 2001. Längre semestrar, såsom tre veckor, tas endast ut av 14 procent tyskar.

Regenbogens svenska anläggningar i Mönsterås och Åhus prövar nu ha öppet även på vinterhalvåret och Rüdiger Vosshall uppmuntrar fler svenskar att ta kortsemestrar.

– Vi vet att ett högt tempo i vardagen skapar en längtan efter en paus. Behovet av återhämtning leder till weekendresor och kortare spa-semesterar och där kommer vi in med riktigt bra erbjudande, säger Rüdiger Vosshall.

Han får medhåll från stressexperter.

- Återhämtning är en färskvara som inte går att lagra. Sommarens semesteråterhämtning försvinner oftast inom två veckor, särskilt om man upplever stress på jobbet, säger Kerstin Jeding , legitimerad psykolog på Stressmottagningen i Stockholm.

Regenbogen AB hakar nu på den svenska trenden och lanserar olika höst- och julerbjudanden på semesteranläggningarna i Mönsterås och Åhus.

FAKTA/Exempel semesteruttag i Sverige enligt SCB
Semesteruttag i januari:
1990: 2,9 procent
2011: 4,9 procent
Semesteruttag i februari:
1990: 1,7 procent
2011: 2,7 procent
Semesteruttag i juli:
1990: 50.6 procent
2011: 44.9 procent
Semesteruttag i augusti:
1990: 12,5 procent
2011: 22,6 procent
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063