23948sdkhjf

Besöksnäringen trotsar konjunkturen

Turismtermometern, som presenteras av Svensk Handel, Transportgruppen samt Visita och som mäter utveckling och framtidstro i svensk besöksnäring, ligger inför hösten 2012 på +2.
Värdet +2 är en nedgång från före sommaren då indexet var uppe på +13. Svensk Handel, Transportgruppen och Visita som presenterar Turismtermometern anser ändå att det senaste indexet visar att besöksnäringen trotsar lågkonjunkturen.

– Förväntningarna har dämpats, men trots trist sommarväder och svag internationell konjunktur går svensk besöksnäring fortfarande bra, säger Yvonne Ingman , vice vd för Svensk Handel.

Inför hösten 2012 är optimismen i besöksnäringen störst inom restaurang, handel och hotell där flest företag tror på ökad omsättning. Sannolikt blir effekterna på sysselsättningen inte lika stora. Restaurangerna tror dock att antalet anställda kommer att öka i höst.

Vädret är viktigt för svensk besöksnäring. Fyra av fem turistföretagare uppger att sommarvädret 2012 hade stor eller viss betydelse för omsättningen. I alla delbranscher utom camping och persontransporter har en majoritet av företagen ökat sin omsättning under sommaren 2012 jämfört med 2011.

Mindre sol och bad leder till en ökad efterfrågan av andra aktiviteter som att besöka museum, science centers eller nöjesparker. Ökat intresse för inomhusattraktioner kan vara en förklaring till att det har gått så pass bra för delbranschen besöksmål och sevärdheter. Utbudet av aktiviteter är större i en storstad och de tre storstäderna kan därför påverkas positivt av en regnig och kall sommar.

– Storstäderna är viktiga turistmagneter. Men för att utveckla turismen krävs mer än bara sevärdheter. Städerna behöver en helhetssyn där även boende, god citylogistik, fungerande infrastruktur, spännande shopping och matupplevelser är komponenter som bygger destinationen, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.

FAKTA/Turismtermometern
Presenteras av branschorganisationerna Svensk Handel, TransportGruppen och Visita. Indexet är en temperaturmätare av svensk besöksnäring. Den omfattar besöksmål & sevärdheter, camping, handel, hotell, persontransporter och restaurang. Turismtermometern genomförs tre gånger per år och mäter utveckling och framtidstro bland företagen inom näringen. I denna upplaga av Turismtermometern deltog 1 351 företag och turistiska verksamheter. Dessa fick besvara frågor om utfallet under sommarperioden maj – augusti 2012 samt förväntningarna på perioden september – december 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109