Regeringen har redan slösat fyra miljarder på att inte skärpa kraven i tid, anser intresseorganisationen.
– Regeringens inre motsättningar förhindrar en långsiktig färdplan för hållbar, fossilbränsleoberoende transporter. Istället för tydliga spelregler för biodrivmedlen får vi en kortsiktig biogassatsning, istället för långsiktighet för miljöbilarna får vi en miljöfordonsdefinitionen vars framtida gränsvärden är helt okända, kommenterar
, styrelseordförande i Gröna Bilister.
Gröna Bilister visar nya beräkningar att om miljöbilsdefinitionen skärpts redan 2009, som det var planerat från början, hade regeringen sparat fyra miljarder kronor som gått till att subventionera framför allt dieselbilar på strax under 120 gram CO2/km.
Gröna Bilister efterfrågar i riksdagens behandling av budgetpropositionen framför allt fem punkter:
*Förändring av förslaget till miljöbilsdefinition, så att det inte är viktbaserat, kräver att man tankar rätt och har med säkerhetskrav
*En koldioxidbaserad förmånsbeskattning av bilar
*En Robin Hood-skatt vid registrering av bilar, enligt fransk Bonus-Malus-modell
*Ett slutår för fossilbränsledrivna bilar