I mitten av september presenterade regeringen ett förslag om en vägtunnel under Saltsjön. Förslaget innebär att man kompromissar bort stora delar av syftet med en tunnelbana till Nacka till förmån för en ny motorväg – helt stick i stäv mot Kapacitetsutredningens rekommendationer för att uppnå klimatmålen.
– Det här förslaget är det sämsta av de fyra alternativ som nu studeras. Det är tydligt att den moderatledda majoriteten använder tunnelbanan till Nacka som svepskäl för att istället prioritera en ny motorväg framför kollektivtrafiken, säger
(MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad. Han fortsätter:
– Majoriteten i stadshuset och regeringen verkar inte vara överens. Det här förslaget går helt emot mot vad Sten Nordin tidigare förslagit. Regeringens förslag saknar möjligheter att avlasta Stockholms södra stadsdelar och saknar helt stationer på östra Södermalm och i Hammarby sjöstad. Dessutom kommer det här förslaget att öka föroreningarna och göra stora intrång i Nationalstadsparken. Enligt lagstiftningen får park- och grönytor inte bebyggas så vi har svårt att se hur de ska kunna genomför det här.