23948sdkhjf

Front mot bussbränder

En bussbrand är en mardröm för alla bussbolag. Bränderna får ofta ett snabbt förlopp med skadade och i värsta fall döda som följd – försäkringsbolaget Trygg Hansa har bildat front mot bussbränderna.
Förutom de mänskliga tragedierna får en bussbrand även andra konsekvenser. En brand innebär stora kostnader och ett avbrott i verksamheten för bussbolaget. Trygg-Hansa försäkrar hälften av Sveriges bussar och företaget har länge arbetat för att förebygga bränder och andra skador på bussar. Lars Nilsson arbetar på Trygg-Hansas avdelning Skadestop där man arbetar med skadeförebyggande arbete. Tillsammans med kundföretaget går Trygg-Hansa igenom verksamheten och hur man kan undvika skador genom olika åtgärder.

– Erfarenheten visar att vårt skadeförebyggande arbete kan minska skadekostnaderna med upp till 30 procent för ett företag, säger Lars Nilsson , Trygg Hansa, som bland annat specialiserat sig på skadeförebyggande arbete mot bussbränder. Han fortsätter:
– Tillsammans med tillverkare, bussbolag och kollegor i försäkringsbranschen arbetar vi för att utveckla nya typer av utrustning och släcksystem. Jag jobbar mycket med utbildning i brandsäkerhet för förare, det handlar om rutiner vid brand, utrymning och så vidare.

– Jag försöker se mönster i skadorna. Det kan vara så att tillverkarna kan göra förändringar som förebygger bränder, säger Lars Nilsson som utreder bussbränder för att ta reda på om de har tekniska orsaker.

Motorbränder
Kring 1998 var bussbränder ett stort problem. Trygg-Hansas utredningar visade att de ofta startade i motorrummet. De nya miljövänliga motorer som kom vid den tiden hade ett högre tryck i bränsleinsprutningen vilket ledde till våldsamma bränder vid läckage. Bränderna inträffade under körning och med passagerare i bussen.

Tack och lov skedde inga allvarliga personskador, men bussarna blev ofta totalförstörda. För att komma till rätta med bränderna kontaktade vi Svensk Bilprovning och bad dem erbjuda en frivillig brandkontroll vid den årliga besiktningen. Detta inleddes år 2000 och ett par år senare blev kontrollen obligatorisk. Den här modellen att kontrollera bussarna börjar sprida sig i Europa och Sverige är helt klart en föregångare, säger Lars.

Arbetet ger resultat
Lars har sett en drastisk minskning i skadorna under den tid han har arbetat med dessa frågor.

– Från 1999 till 2011 minskade antalet bränder med 67 procent. 2004 lyckades vi få igenom ett krav på sprinklers i motorrummet på alla nya bussar över tio ton. Sedan dess har vi inte haft en enda brand som startat i motorn där bussen blivit helt utbränd, säger Lars Nilsson.

Genom att sprinklersystemen begränsar bränderna så att bussen inte blir totalförstörd, har skadekostnaderna minskat med 71 procent.

Bussförar-SM
I arbetet för att öka säkerheten i bussar, är Trygg-Hansa engagerade i Bussförar-SM som avgörs på Trafikcenter i Kumla den 29 september. 16 finalister ska tävla om att få titulera sig ”Sveriges bästa bussförare 2012”. Tävlingen består av ett antal delar som ska testa förarens hela kompetens. Trygg-Hansa ansvarar för det delmoment som kallas ”katastrofövning”.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075