23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Köpenhamn bästa kryssningshamn

Köpenhamn har för femte gången utsetts till ”Europe´s Leading Cruise Port” av en enig bransch. Utnämningen skedde under World Travel Awards i Portugal.

Köpenhamn knep titeln i konkurrens med bland annat Barcelona, Lissabon, Amsterdam, Stockholm och Sankt Petersburg. Fyra gånger tidigare har Köpenhamn mottagit priset ”Europe´s Leading Cruise Port”: 2005, 2008, 2010 och 2011.

– Att Köpenhamn åter igen tar emot utmärkelsen, i tuff konkurrens med stora europeiska hamnar, visar att CMP har uppnått en unik position inom den globala kryssningsindustrin. Jag är glad och stolt över denna bekräftelse, säger

Arnt Møller Pedersen

, kryssningsansvarig, CMP.

Köpenhamn har under de senaste åren utvecklats till den starkaste nordeuropeiska destinationen i branschen. Under säsongen 2012 satte Köpenhamn nytt rekord med 376 anlöp, 840.000 besökande passagerare och 230.000 besättningsmedlemmar. Kapaciteten i hamnen, det geografiska läget i förhållande till Baltikum, Norges kuster och Nordeuropa, ett väl fungerande samarbete mellan olika aktörer i Köpenhamn, samt välutvecklad logistik är några av framgångsfaktorerna.

Rösterna till World Travel Awards kommer från såväl professionella som resenärer inom rese- och turistindustrin.

– Tillsammans med våra partners inom Cruise Copenhagen Network arbetar vi målinriktat med att skapa förutsättningar för en bra vistelse i Köpenhamn. Utmärkelsen är även en stor eloge till våra medarbetare, som med sitt dagliga engagemang gör det här möjligt, säger Arnt Møller Pedersen.

Satsningarna på att utveckla kryssningstrafiken i Köpenhamn fortsätter. En helt ny kryssningskaj, 1100 meter lång och 70 meter bred, kommer att stå klar till kryssningssäsongen 2013. Kajen kan ta emot tre större kryssningsfartyg samtidigt.


FAKTA/WTA

World Travel Awards (WTA) lanserades 1993 i syfte att uppmärksamma utmärkande aktörer i den globala rese- och turismindustrin. Idag anses utmärkelsen vara den främsta kvalitetsstämpeln i branschen.

WTA:s globala nätverk med samarbetspartners inom media (bl.a. International Herald Tribune, Nwesweek och CNBC Arabiya) når 1,7 miljoner läsare och 90 miljoner tevetittare i månaden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03