23948sdkhjf

Regeringen öppnar för BRT

Regeringens infrastrukturproposition som lämnades 15 oktober innehåller bland annat en tydlig öppning för superbussar, BRT. Otroligt glädjande, tycker Bussbranschens Riksförbund, BR.
– Det är glädjande att regeringen öppnar för satsningar på kapacitetsstarka bussystem som en väg för utveckling av infrastrukturen i Sverige, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, apropå regeringens infrastrukturproposition som publicerades igår.

BR har under flera år tillsammans med svensk fordonsindustri bedrivit ett intensivt lobbyarbete för att få till stånd satsningar på BRT (Bus Rapid Transit), eller superbussar som de också kallas, i Sverige. Ett arbete som nu visar sig gett resultat. I infrastrukturpropositionen rekommenderas satsningar på BRT. Regeringen skriver: ”Satsningar på ökad spårtrafik behövs, men även andra effektiva kollektivtrafik­lösningar bör övervägas, till exempel snabb busstrafik med stor kapacitet, så kallad Bus Rapid Transit (BRT)”.

Regeringen utvecklar sedan resonemanget: ”Satsa på kraftig utbyggnad av kollektivtrafik i och mellan städerna utifrån en kostnadseffektiv mix av buss, BRT och spårburen trafik. Använd vägnätets frigjorda kapacitet genom minskad biltrafik och minskade parkeringsbehov.”

– I många länder runt om i Europa och övriga världen satsar man idag på att bygga ut kapacitetsstarka bussystem. Det ger enkelt uttryckt mer kollektivtrafik för pengarna och i tider när många regioner och länder brottas med en ansträngd offentlig ekonomi har alltfler upptäckt att BRT ger mer kollektivtrafik för samma skattekrona. I Storbritannien fick i veckan Cambridgeshire Guided Busway, ett nytt BRT-system, pris som årets mest innovativa transportlösning i Storbritannien. I Sverige ser vi fram emot att det första svenska BRT-systemet öppnas för resenärer inom kort, säger Anna Grönlund.

Svensk fordonsindustri har genom åren framgångsrikt byggt ett antal BRT-system runt om i världen. Med separata körfält för bussar, anpassade hållplatser och dedicerade bussar lyckas systemen öka kollektivtrafikens kapacitet, minska människors restider och bidra till en attraktiv stadsutveckling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062