23948sdkhjf

Regeringen öppnar för taxi

Taxiförbundet gläds åt att regeringen i sin proposition tar fasta på ”attraktiva och smidiga bytespunkter” och att ”samverkan inom och mellan olika trafikslag ska främjas”.
Thomas Winskog, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet, framför beröm till regeringen med anledning av deras infrastrukturproposition som överlämnades till riksdagen den 15 oktober 2012.

– Taxi är en viktig del av kollektivtrafiken, men förhindras av olika regler från att maximalt bidra till en ökad kollektivtrafik. Nyckeln är att behandla all kollektivtrafik lika och att skapa schyssta villkor vid terminalerna, säger Thomas Winskog .

Resenärens val av färdsätt påverkas bland annat av hur smidig, effektiv och enkel en övergång mellan olika trafikslag vid aktuella bytespunkter är. Därför är det viktigt att taxi har en god tillgång till offentliga knutpunkter och terminaler under rimliga arbets- och ekonomiska villkor.

– Så är det inte idag. Terminalägare genomför till och med förändringar mot taxibranschens uppfattning med sämre omstigningsmöjligheter som följd, säger Thomas Winskog.

Vidare måste privatbilisternas incitament för att välja bort privatbilen ses över och stärkas.

– Taxi är en del av kollektivtrafiken men behandlas styvmoderligt i lagen om trängselskatt. Samtliga bussar med en vikt över 14 ton, oavsett om de kör i linjetrafik eller inte, är skattebefriade – men inte taxi. Trängselskatten belastar varje enskild taxiföretagare med cirka 13 000 kronor per taxibil och år. Det är en kostnad som kunderna får stå för och som försvagar incitamenten för att välja taxi istället för den egna bilen. Det leder till onödig trängsel i trafiken och sämre luft för medborgarna i aktuella städer.

– Vi vill också att taxi släpps in i de så kallade kollektivtrafikkörfälten. En sådan förändring skulle starkt bidra till en ökad användning av kollektivtrafik. Köande privatbilister kan då se hur fordonen i kollektivtrafik på ett smidigt och snabbt sätt i reserverade körfält tar sig fram i rusningstrafiken, säger Thomas Winskog.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078