23948sdkhjf

Nytt bussliv med eftermontering

Tack vare ett eftermonterat avgassystem får Kiviks Taxis bussar från 2004 åter köra i storstäderna igen. Detta tack vare regeländringen som tillåter avgasrening med eftermontering.
Kiviks Taxis tämligen nya Setra-buss från 2004 får åter igen köra i storstäderna. Tack vare ett eftermonterat avgassystem klarar den samma avgasregler (Euro 5) som en helt ny buss och kan åter köra skolklasser till Liseberg. Det hade inte varit möjligt före augusti i år. Miljözonsreglerna gjorde då att alla tunga fordon – oavsett nivån på avgasrening – portförbjöds vid bara åtta års ålder. Med följd att de tappade så gott som hela sitt värde över en natt.

– Miljözonernas tidigare regler skapade en ”slit och släng” mentalitet som knappast stämde med ett hållbarhetsbegrepp, säger Ove Hult på avgasreningsföretaget Eminox.

Men nu finns det helt nya möjligheter att låta fina fordon få ett nytt liv. Utan att göra avkall på miljökraven. Införandet av miljözoner för tung trafik i storstäderna fick stora konsekvenser för många bussbolag ute i landet. Vid bara åtta års ålder portförbjöds bussar med många återstående mil på mätaren från städerna. Oavsett hur bra eller dålig avgasrening de hade. Det fick till följd att bussarna tappade värde totalt, och fina bussar såldes för nålpengar till exportmarknader i tredje världen. De bussbolag som ville kunna fortsätta tvingades till stora investeringar i nya bussar, utan att detta gav en mindre miljöpåverkan.

– Tvärtom! Det blev ett resursslöseri av stora mått när bussar som med små medel kunnat ha lika låga utsläpp som en ny, istället mer eller mindre skrotades, säger Owe Hult.

Problemet uppdagades på allvar för några år sedan, när det stod klart att Eminox eftermonterade avgassystem gjorde att en buss eller lastbil kunde sänka sina utsläpp så mycket att det motsvarade två avgasreningsklasser. Ett fordon godkänt enligt Euro 3 kom ner på samma nivå som ett godkänt enligt dagens krav – Euro 5. Ändå godkändes ett fordon med denna avgasrening inte i de svenska storstäderna – här kopplade man nämligen dessutom på ett ålderskrav.

– Vi vet ännu inte varför man gjorde detta. Det krävdes mycket arbete för att få beslutsfattarna att förstå konsekvenserna av reglernas utformning, men det gick till slut! säger Owe Hult.

När de nya reglerna infördes i augusti fick det stor betydelse för många bussbolag ute i landet. Bland annat Kiviks Taxi som nu återigen kan köra in i de svenska storstäderna.

– Vi investerade ca 180 tusen kronor, och fick i praktiken ett nytt liv för en av våra bussar.Alternativet – som hade varit ekonomiskt ohållbart – hade varit att köpa en ny buss för ett antal miljoner kronor. Och med vår nuvarande buss som ett värdelöst inbyte. Nu är situationen den att vi antingen kan fortsätta med vår befintliga buss, eller byta in den mot en ny och få ett vettigt pris eftersom den nu har ett marknadsvärde, säger Ulf Hansson

FAKTA/SCRT
Eminox SCRT system består dels av ett partikelfilter som tar bort ända ner till de skadliga nanopartiklarna och dels ett system med AdBlue injektion i avgaserna som kraftigt sänker alla de fyra avgasemissioner som kontrolleras. Totalt har cirka 800 system eftermonterats i Europa.
Fotnot. Det finns fler tillverkare av avgasreningssystem som eftermonteras; samtliga bolag har genom regeländringen i Sverige fått vind i seglen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062