23948sdkhjf

Fler elbussar i Umeå

25 oktober skrev Hybricon under ett avtal med Umeåkommun som innebär att företaget under 2013 ska leverera två Hybriconproducerade ultrasnabbladdningsbara elbussar till Umeå.
Under första kvartalet levereras en 12-meters normalbuss och ett par månader senare kommer en fyrhjulsdriven 18-meters ledbuss att trafikera Umeås gator.

– Det är särskilt roligt att Hybricon som är ett renodlat Umeå-företag och som nu verkar på en internationell marknad kan fortsätta utvecklingen och samarbetet lokalt tillsammans med Umeå kommun, säger Boh Westerlund , vd Hybricon, företaget som vann Future Transport Award 2011.

Den stora utmaningen med elfordon i norra Europa är att anpassa dem till det kalla klimatet. Det gäller så väl funktion som komforten för passagerare och chaufför. Tillverkaren har dock ansträngt sig för att skapa ett fordon som ska vara så funktionellt som möjligt ur alla aspekter:

Bussarna kommer att vara modulbyggda vilket underlättar underhållet av fordonen.Fyrhjulsdrift på el-ledbussen för att säkerställa en hög framkomlighet på vintern.Värmeåtervinningssystem av spillvärme för energieffektivisering.Elektrisk stolsvärme på samtliga platser.Bättre isolering och värme samt andra åtgärder för att höja komfort för både förare och passagerare.
En av de tekniska fördelarna är att drivsystemet består av endast två rörliga delar, drivhjulen, tack vare e-Tractions hjulmotorer som under 2013 sätts i produktion av Ziel Abegg i Tyskland. Bussarna kommer att ultrasnabbladdas med de i Umeå redan befintliga laddstationerna med Opbrids bussladdningsteknik. Ytterligare laddstationer planeras under 2013 och 2014.

– Om alla tester faller väl ut är det vår viljeinriktning att på kort sikt beställa ytterligare 15-20 fordon. Detta för att därefter långsiktigt köra så stor del av Ultra-trafiken som möjligt med Ultra-snabbladdningsbara elbussar, säger Umeås kommunalråd Lennart Holmlund .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.171