23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Elbuss i trafik i Wien

Den första serietillverkade batteridrivna elbussen i Europa rullar nu i Wien. Sommaren 2013 ska tolv bussar vara i trafik i staden, rapporterar Ny Teknik.

Bakom den batteridrivna elbussen finns italienska bussbyggaren Rampini som använder eldrivlina från tyska Siemens. Batterierna laddas vid ändhållplatserna under 15 minuter med en laddningsutrustning som finns inne i bussen. Där för bussen upp taksrtrömavtagare som snabbladdar batteriet.

Men även under trafik laddas batteriet då och då när bussen bromsar. Med fulladdat batteri ska bussen kunna köra mellan 120 och 150 kilometer. Själva batteriet är ett litium-järn-batteri på 96 kWh. Nattetid sker en långsam uppladdning vid bussens depå.

Bussen är en låggolvbuss med plats för 40 passagerare och då kan bussen köras i maximalt 62 km/h. Fördelen med elbussar är att de är tysta, inte släpper ut avgaser samtidigt som de är energieffektiva och inte kräva lika mycket underhåll som vanliga bussar. Det är Wiens närtrafikbolag som därmed blir pionjärer på batteridrivna bussar i Europa. Nästakommande sommar, 2013, ska tolv elbussar trafikera två linjer i centrala Wien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01