Chassit och drivlinan till bussen kommer från Volvo medan själva karrosseriet byggs efter Londons speciella krav av brittiske påbyggaren Wrightbus.
– Vi planerar fortsatt investering i hybridteknologi och Volvos hybridbussar med Wrightbus karrosseri är en mycket trevlig kombination, säger
, teknisk direktör på Ensign Bus.
De sex nya dubbeldäckarhybriderna ska trafikera området Thurrock i nordöstra London. Målet för operatören har sedan tidigare varit att hitta bussar som använder ett så miljövänligt bränsle som möjligt, men också ett bränsle som är lättillgängligt. Hybriddrift har då visat sig vara bästa lösningen just i Londonområdet, enligt Brian Longley.
Volvos B5LH använder så kallad parallell hybridteknik för att åstadkomma största möjliga bränslebesparing. På det sättet kan den 4,8-liters dieselmotorn arbeta tillsammans med en elmotorn, eller så kan de användas individuellt var för sig beroende på körsituation. När bussen bromsas lagras energin i batterierna för att senare användas av elmotorn. När batteriet är laddat används eldriften alltid när bussen stannar och startar från en hållplats.
De sex nya bussarna överlämnades högtidligen till
Peter Newman, ordförande i Ensign Bus av
Phil Fletcher, Volvo Bus regionala försäljningschef (bilden ovan).