23948sdkhjf

Tågtrassel i Norrland

Måndag 7 januari var Norrtågs samtliga avgångar mellan Umeå och Luleå inställda. Det har varit problem tidigare och de lär inte upphöra, rapporterar SvT Nyheter.
Ersättningstrafik med bussar har tagit hand om de tilltänkta Norrtågresenärerna. Inte bara sträckan mellan Umeå och Luleå är drabbad, även sträckan Sundvall-Trondheim via Östersund har haft stora problem i vintervädret. Vid ett tillfälle var 13 av totalt 19 tågsätt inne på verkstad i stället för att gå i trafik.

Enligt en företrädare för Botniatåg, bolaget som har hand om Norrtågs trafik, beror problemen till 80 procent på att tågen inte klarat vintern. Isbildning har exempelvis satt bromsarna ur funktion. Samma problem märktes enligt Botniatåg av redan förra vintern 2011-2012, men nu är det värre eftersom tågtrafiken ökat sedan dess.

Tågoperatörena försöker lösa problemen tillsammans med tillverkaren Alstom: Bland annat diskuteras att bygga flere avisningsstationer och att justera tidtabellerna. Men ingen inblandad kan säga när tågen åter ska kunna rulla utan att behöva stoppas av snö och is.

Enligt kritiker som söker en enkel förklaring är felet helt eneklt att tågen från franska Alstom inte klarar de 35 minusgrader som de skulle enligt beställarens krav. Riktigt så enkelt är det inte, enligt leverantören Alstom som tillverkar den aktuella tågtypen i sin fabrik i tyska Salzgitter.

– Vi ser gärna att alla förstår att det är en helhet med fyra nyckelspelare. Dels är det vi med tågens konstruktion och garanti, dels Botniatåg, Norrtåg och Mantena, säger Henrik Anderberg , vd för Alstom i Norden till rt-forum. Han fortsätter:

– Vi har sett brister på fordonen redan förra vintern och införde 30-punktsprogram redan i somras med ytterligare vinteranpassning av fordonen. Sedan driften kom igång på allvar inför den här vintern har vi hittat fler saker som vi jobbar med nu. Framför allt pågår montering av bromsskydd som är implementerat på en tredjedel av flottan. Får vi bara tillgång till tågen så ska alla tåg ha fått sina bromsskydd inom två veckor.

Just depån är en av flaskhalsarna när det gäller tågtrafiken i Norrland, enligt Henrik Anderberg. Den är tvåspårig vilket inte räcker till på vintern då i princip ett spår hela tiden måste användas för avisning som sköts av Mantena. Trängeln i depån innebar nyligen att ett tåg stor i kö flera dagar för ett fel som tog ett par timmar att åtgärda.

– Norrtåg säger till oss att om vi hade levererat felfria tåg så hade depån räckt till, vi menar dock att med större kapacitet i depån hade vi haft ett helt annat läge under den här vintern.

– Viktigt att notera är att under de senaste fjorton dagarna så är det väldigt få av tågtrafikproblemen som är kopplade till vintern och våra fordon. Ett bekymmer uppstår när vi behöver svarva, då måste våra fordon tas till Mantena i Västerås som har det uppdraget, det tar tid att köra ner våra fordon dit från Norrland. Andra problem är nedrivna kontaktledningar och nedfallande isblock som ställt till det för tågtrafiken. Sådana operationella saker har ingenting med Alstom att göra men det drabbar ju helheten vilket är olyckligt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062