23948sdkhjf

Kupéfiltren är bättre än väntat

Bilar och bussar är mycket effektivare än vad man tidigare trott på att stänga ute farliga luftföroreningar. Det visar forskning som på 9 januari presenteras på Transportforum i Linköping.
De kupéfilter som finns i fordon är bättre på att klara sina uppgifter än vad forskarna trott. Forskningen som presenterats på Transportforum och som har gjorts för att ta reda på hur luften i vägtunnlar påverkar människor som färdas i dem visar att de filter som finns i dag är bra på att klara sin uppgift. Studierna är en del i underlaget för att kunna fastställa riktvärden för luften i Förbifart Stockholm och andra vägtunnlar.

De nya rönen innebär bland annat att människor som färdas i tunnlar utsätts för betydligt lägre halter än vad man tidigare har trott av PM 10 (grövre partiklar från vägslitage främst på grund av dubbdäck). Forskningen, som gjorts av Stockholms Luft- och bulleranalys (SLB) på uppdrag av Trafikverket, visar att mindre än tio procent av de grövre partiklarna kommer in i fordonskupén i personbilar, även om ventilationen är påslagen. Även mätningar i en SL-buss visar att endast cirka tio procent av partiklarna tar sig in.

Forskningen visar också att det är de små partiklarna, exempelvis sotpartiklar från avgaser, som lättast tar sig in i fordonen om ventilationen är påslagen vid tunnelkörning. Vid recirkulation, när lufttillförseln utifrån är avstängd och luften cirkuleras i bilen, kommer dock väldigt få partiklar, varken stora eller små, in i bilen.

– Studierna visar att partikelproblemet är betydligt mindre än vi tidigare räknat med, bland annat i miljökonsekvensbeskrivningen för Förbifart Stockholm, säger Marianne Klint , som på uppdrag av Trafikverket projektleder forskningsprogrammet. Och hon ger ett råd till förare som kör i tunnlar:
– Man bör alltid stänga av fordonets lufttillförsel när man kör i en tunnel. Det bör vara lika självklart som att sätta på sig bilbältet. När den nya leden öppnar är dessutom sannolikheten stor att alla bilar är utrustade med recirkulation.

Men även om föraren glömmer att stänga av lufttillförseln kommer tunnelventilation att säkerställa att halterna av sotpartiklar och andra ämnen från avgaserna hålls på en acceptabel hälsonivå.

På Transportforum redovisas också resultat från en hälsostudie som görs på uppdrag av Trafikverket. Yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet har jämfört hälsoeffekterna av hur luftföroreningar påverkar stockholmarnas hälsa och antalet förtida dödsfall med eller utan Förbifart Stockholm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109