23948sdkhjf

Konsultbolag fick terminaluppdrag

Konsultbolagen WSP och Trysén har erhållit bygghandlingsuppdraget för Slussens nya bussterminal inne i Katarinaberget i centrala Stockholm. Terminalen öppnas 2018.
Bussterminalen ska byggas inne i Katarinaberget och kopplas ihop med Saltsjöbanan och tunnelbanan. Terminalen beräknas kunna tas i drift 2018. WSP har sedan början av maj 2012 arbetat med systemhandlingen för Slussens nya bussterminal. Nu har företaget även erhållit bygghandlingsprojekteringen med ansvar för att ta fram bygghandlingar, vara tekniskt stöd under byggtiden samt att utföra relationshandlingar.

Den nya bussterminalen kommer att byggas i Katarinaberget och ha sin huvudentré för resenärerna från Katarinavägen. Bussterminalen kopplas ihop med Saltsjöbanan och tunnelbanan så att det blir smidigt och säkert för resenärerna att förflytta sig mellan buss, tåg och t-bana. Bussarna kommer att köra in i terminalen från Stadsgårdsleden via en ny bergtunnel med mynning i höjd med Fotografiska museet. Hela terminalen inryms i ett stort bergrum där vänthallen är placerad i mitten, avskild från avgångs- och ankomsthallarna.

Uppdraget ska genomföras med den så kallade BIM-metoden med projektering i 3D genom hantering av teknikområdesspecifika modeller. Uppdragsgivare är Stockholms Stads Exploateringskontor. Uppdraget påbörjas i januari 2013 och den totala projekteringstiden beräknas pågå under fem år.

Konsultföretaget Tyréns har fått i uppdrag av SL att projektleda kravställningen på en ny bussterminal i Katarinaberget. Den nya bussterminalen som ska vara klar 2018 är en del av nya Slussen-projektet. Infarten till det angränsande skyddsrummet i berget, som kan hålla 11 500 personer, kommer också att byggas om under Tyréns granskning.

Den nya bussterminalen byggs in i ett bergrum i Katarinaberget och terminalen kommer ge en mer attraktiv miljö för resenärer och bättre trafiksäkerhet än dagens lösning. Den nya bussterminalen är dimensionerad för att klara 204 bussavgångar i timmen mot Nacka-Värmdö-trafiken som idag klarar 150 bussavgångar i timmen. Den ökade kapaciteten betyder att terminalen ska klara en ökning i busstrafiken fram till 2030.

Den nya bussterminalen byggs som en dockningsterminal vilket gör att resenärsytor och trafikytor skiljs åt. Resenärerna vistas i en ankomst- avgångshall som har dörrar ut mot påstigningsplatserna vilket ger möjlighet till renare, trivsammare miljö och bättre luftkvalitet i vänthallen.
Dockningsterminallösningen leder också till att resenärer inte behöver korsa några körytor för att komma till sin buss vilket ska bidra till en ökad trafiksäkerhet.

I samband med ombyggnationen av bussterminalen kommer infartsrampen till skyddsrummet i Katarinaberget tas bort och sedan återställas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078