23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nytt SMS-system för SL

1 februari införs ny betaltjänst för SMS-biljetter inom SL i Stockholms län. Största skillnaden mot idag blir att resenären behöver skapa en kundprofil för att kunna köpa sin sms-biljett.

Möjligheten att kunna betala sin resa med sms har blivit mycket uppskattad av SL:s resenärer. Förra året stod sms-biljetter för 6 procent av SL:s biljettförsäljning. För resenärerna innebär förändringen att ett nytt nummer för att beställa sms-biljett införs från och med 1 februari. Det nya numret blir 076-720 10 10. Det kommer också krävas en registrering av en kundprofil för att i fortsättningen kunna köpa sms-biljett. Detta kan göras på SL:s hemsida sl.se från och med den 23 januari.

Att det i fortsättningen krävs en kundprofil är en följd av betaltjänstlagen, som bland annat tillkommit för att kontrollera pengatvätt och för att företag som tillhandahåller betaltjänster lättare ska kunna konkurrera inom EU. I samband med registreringen av kundprofilen kommer det finnas möjlighet att välja om man vill betala resan antingen med bank- eller kreditkort, eller genom faktura.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04