23948sdkhjf

Trängselbussarna räckte till

I samband med att trängselskatten infördes i Göteborg parerade Västtrafik för den trafikökning som kunde förväntas – och så här långt räcker platserna på expressbussarna.
Västtrafiks stora satsning på ny och utökad trafik för att möta den förväntade resandeökningen i samband med trängselskatten har hittills svarat upp mot behoven. Västtrafiks mätningar för de första arbetsdagarna i januari visar att det fortfarande finns sittplatser kvar på de flesta expressbussarna till Göteborg.

De manuella mätningarna har utförts på ett urval expressbusslinjer och vid de största bytespunkterna i Göteborg, bland andra Hjalmar Brantingsplatsen, Nils Ericson Terminalen och Korsvägen. Mätningarna genomfördes under den 19 december och den 7:e och 8:e januari.

Resultatet visar att det fortfarande finns god kapacitet i expressbussnätet och stämmer väl överens med de dagliga avstämningar som görs med trafikföretagen. Rosa express från Billdal och Blå express från Särö har haft några turer med stående passagerare under morgonen men på de flesta linjer finns sittplatser kvar även under högtrafik. Även på pendeltågen har få turer varit fullbelagda.

– Så här långt har vår nya trafik räckt till men än har vi nog inte sett toppen på resandet och därför förstärker vi nu vår beredskapsflotta med ytterligare sju bussar från och med måndag, säger Roger Vahnberg , vice vd på Västtrafik.

Västtrafik har ett trettiotal extrabussar som snabbt kan sättas in på linjer eller stråk som har hög belastning. Dessa har satts i trafik på ett antal expressbusslinjer under högtrafiken på morgonen, utöver Blå och Rosa express gäller det även Stenungsundsexpressen, Röd express och Gul express från Partille.

Förstärkningar har även skett på stombusslinjenätet och på andra linjer med hög belastning, exempelvis linje 25, där Västtrafik förstärkt fem turer varje morgon. Dagliga förstärkningar har också skett på Lerumsnabben i morgontrafiken.

Västtrafiks statistik över restiderna för expressbussarna den 7:e och 8:e januari visar fortsatt att den faktiska restiden stämmer väl överens med den planerade restiden i tidtabell. Man kan också se en trend mot kortare restider jämfört med samma datum förra året. Men det är för tidigt att dra några säkra slutsatser om hur trängselskatten påverkat framkomligheten för kollektivtrafiken.

Onsdag 16 januari kl 13.00 redovisar Västtrafik nya siffror tillsammans med övriga organisationer i Västsvenska paketet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078