23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Malmö får fler utsällningar

När Tuthankhamun-utställningen i Malmö stänger den 17 februari har inte mindre än 150000 besökare sett utställningen. Snart väntar nya kulturupplevelser i Malmö, lovar arrangören.
Julius Malmström















Johan Hermansson



Pehr Palm

– Hittar jag en lika fascinerande och bra utställning vill jag absolut ta den hit till Malmö. Men redan nu finns det utställningar som är intressanta. Vad sägs om teman som James Bond, Hollywood-kostymer eller Dinosaurier, säger , mannen bakom Tuthankhamun-utställningen. Att visa utställningen med alla de 1000 replikerna från Tuthankhamuns grav innebar en budget på 18 miljoner kronor och har varit ett vågspel, enligt Julius Malmström. De städer där den tidigare visats har nämligen varit betydligt större. – Det som gav mig stort hopp var närheten till Köpenhamn. Och det har stämt. Över 15 procent av besökarna har varit danskar. Eftersom jag hela tiden söker nya utmaningar har jag här också fått nya kunskaper om marknadsföring i Danmark, säger Julius Malmström. Han fortsätter: – Blandningen av olika kategorier besökare varit stor. Flera hundra gruppbokningar har gjorts av företag och föreningar och nästan tusen familjebiljetter har sålts. Vi har också, glädjande nog, haft besök av många nysvenskar. – Tutankhamun-utställningen har på ett fantastiskt sätt bidragit till Malmös utbud av spännande upplevelser. Extra roligt är det att så många danska besökare har kommit till Malmö för att besöka utställningen, säger , turistdirektör i Malmö. – Region Skåne har de senaste åren tillsammans med flera kommuner, rättighetsägare och privata aktörer hittat en lyckad formel att värva Skandinaviens största event till Skåne, till exempel Eurovision, Tutankhamun, Handbolls-VM och World Scout Jamboree. Det är eventemang som skapar arbetstillfällen, skatteintäkter, turismomsättning, stärker varumärket Skåne och stoltheten hos medborgarna, säger , vd för Event in Skåne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078