I augusti 2014 är det trafikstart för den nya busstrafiken som upphandlas just nu. Trafikutvecklare Jakob Emander berättar att fokus på tillgänglighet och komfort finns med som krav i upphandlingen.
– Alla bussar kommer att vara tillgänglighetsanpassade. Det gäller även Kustbussen. Våra stads- och landsbygdsbussar har ”låggolv” vilket gör det lätt att ta sig ombord samtidigt som det inte blir några nivåskillnader inne i bussen, säger Jakob Emander, trafikutvecklare på Blekingetrafiken.
Om undersökningen
Handisam uppdrag är att följa upp funktionshinderspolitiken på alla nivåer i samhället. I rapporten ”Hur är läget i kommunerna?” följs funktionshindersfrågorna 2012 upp och fakta och statistik redovisas om hur långt kommunerna kommit i arbetet med att skapa förutsättningar för delaktighet och tillgänglighet.
83 procent av bussarna i Blekinges kollektivtrafik är tillgängliga visar Handisams uppföljning av funktionshinderpolitiken 2012. Trots att kraven på tillgänglig kollektivtrafik är densamma i hela landet visar rapporten på stora skillnader. Genomsnittet för landet ligger enbart på 57 procent. I Handisams rapport innebär begreppet tillgänglighet hur hög andel bussar som har automatiskt utrop (både med ljud och text) samt rullstolsplats och ramp eller lift. – Vårt mål är att kollektivtrafiken ska utformas så att så många som möjligt ska kunna använda den, och därför är det ett glädjande resultat, säger , trafik- och marknadschef på Blekingetrafiken.