23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Blekingetrafikens bussar bäst

I Blekinges kollektivtrafik är åtta av tio bussar tillgängliga för resenärer med funktionshinder, ett resultat som placerar Blekinge på första plats i landet.

83 procent av bussarna i Blekinges kollektivtrafik är tillgängliga visar Handisams uppföljning av funktionshinderpolitiken 2012. Trots att kraven på tillgänglig kollektivtrafik är densamma i hela landet visar rapporten på stora skillnader. Genomsnittet för landet ligger enbart på 57 procent. I Handisams rapport innebär begreppet tillgänglighet hur hög andel bussar som har automatiskt utrop (både med ljud och text) samt rullstolsplats och ramp eller lift.

– Vårt mål är att kollektivtrafiken ska utformas så att så många som möjligt ska kunna använda den, och därför är det ett glädjande resultat, säger

Anna Claesson

, trafik- och marknadschef på Blekingetrafiken.

Fortsatt fokus på tillgänglighet i ny bussupphandling

I augusti 2014 är det trafikstart för den nya busstrafiken som upphandlas just nu. Trafikutvecklare Jakob Emander berättar att fokus på tillgänglighet och komfort finns med som krav i upphandlingen.

– Alla bussar kommer att vara tillgänglighetsanpassade. Det gäller även Kustbussen. Våra stads- och landsbygdsbussar har ”låggolv” vilket gör det lätt att ta sig ombord samtidigt som det inte blir några nivåskillnader inne i bussen, säger

Jakob Emander

, trafikutvecklare på Blekingetrafiken.

Om undersökningen

Handisam uppdrag är att följa upp funktionshinderspolitiken på alla nivåer i samhället. I rapporten ”Hur är läget i kommunerna?” följs funktionshindersfrågorna 2012 upp och fakta och statistik redovisas om hur långt kommunerna kommit i arbetet med att skapa förutsättningar för delaktighet och tillgänglighet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02